Optimering er en selvfølge,

er det ikke?

Når man kigger på et website, så kan det ved første blik se rigtig fint ud, og det virker sikkert også fint på mobil, tablet med videre. Hvis man er ejeren af websitet, og netop har fået det udviklet, så er man vel glad og tilfreds, for det man kan se, ser jo godt ud. Man har samtidig en forventning om, at når det ser godt ud og ikke fejler, så må det da være kodet godt?

Men det er ikke altid tilfældet, og desværre ser vi ofte at "skinnet bedrager". Kigger man på koden, strukturen, opbygningen, ja selve arkitekturen bag, så viser det sig ofte, at dette ikke er optimeret. Men hvordan skulle man også vide det, når nu selve sitet ser fint ud?

God frontendkode er en disciplin i sig selv

Der er en lang række discipliner for god frontendkode. Nogle af disse har til formål at optimere sitet i forhold til, hvor hurtigt siden indlæses og fortolkes i browseren. Andre har til formål at sikre god SEO optimering eller korrekt deling på Sociale Medier (se blogindlæg om Facebook Open Graph). Andre igen har til formål at sikre god kodestandard, så kode er let at overlevere og let for andre udviklere at arbejde videre på.

Fælles for dem alle er, at der er forholdsvis simple regler og discipliner, som man som frontendudvikler bør overholde, såfremt man går op i sit håndværk. Ja, nogle gange må man gå på kompromis p.g.a. teknik eller kundens særlige ønsker, men langt hen ad vejen, så bør de fleste ting være noget kunden får som standard og ikke bør spørge efter, for hvordan skulle kunden vide hvad han/hun skulle spørge om?

Godt håndværk - optimeret kode

Hos ILLUMI bestræber vi os på at levere optimeret frontendkode hver eneste gang. Bevares, vi lærer også hen ad vejen, og som nævnt kan der nogle gange være teknik eller kundeønsker, som spænder ben for det perfekte resultat.

1. april 2016 gik STAR i luften med en ny version af informationssitet til Jobnet - info.jobnet.dk. Sitet har vi bygget for STAR på Sitecore, og vores frontendteam har lagt sig i selen for at optimere sitet mest muligt. Det betyder bl.a., at der på en standardside (uden billeder i teksten) kun indlæses én .css fil og ingen .js filer. Den smule JavaScript som sitet anvender har vi vurderet var bedre at placere inline i HTML'en, for at spare det ene request i forhold til performance. Det er sgu nørdet. :-)

Men virker det?

Ja! Ser man på de to billeder, så er det en optimeringsanalyse lavet med onlineværktøjet GTMetrix. Det første billede viser et tilfældig udvalgt website, hvor man kan se på både score og på listen af forslag til forbedringer, at sitet halter en del i forhold til at være optimeret. Ser man på det andet billede, så er dette scoren fra info.jobnet.dk sitet. Altså har vi opnået at score næsten perfekt på alle parametre og kun nogle tekniske begrænsninger forhindrer en 100% score.

Analyserer man info.jobnet.dk med Googles PageSpeed Insights, så scorer vi på en underside 99/100. Eneste årsag til, at vi ikke scorer 100/100 er faktisk, at vi har Google Analytics scriptet på sitet og deres .js fil lever ikke op til deres egne optimeringsregler :-/

Værktøjer du kan teste dit website med

Der findes en lang række værktøjer til at teste websites med og hvert værktøj har sin styrke. Her har vi listet et lille udpluk af dem vi jævnligt benytter:

Scorer dit website dårligt?

Så kan vi hjælpe dig - og bare rolig, du er ikke den første vi har hjulpet.

Telefon: +45 30 22 21 21
E-mail: ldn@illumi.dk

Lars Due Nielsen
Digital rådgiver