Så meget spam er der i din Google Analytics konto!

Det er ikke kun i din mailboks du møder spam, faktisk har spam også fundet vej til din Google Analytics konto. Hvis du endnu ikke har opdaget det, så kommer her at par tips til at undersøge det.

Spam i din Google Analytics konto findes primært tre steder:

  1. Dig selv!
  2. Tredjeparts-domæner
  3. Henvisningstraffik

"Mig selv sagde hunden?"

Ja, faktisk er man selv og ens kolleger en stor kilde til spam. Hver gang du åbner din browser på firmaets egen hjemmeside, så tæller det jo med i statisktikken og er man et tilpas stort firma, så vil det statistisk have indvirkning på de tal man træffer sine beslutninger på. Det værste eksempel er firmaet hvor IT har tvunget alle ansattes browsere til at starte op på firmaets egen hjemmeside. Overvej lige hvor mange gange i løbet af en arbejdsdag, du åbner en ny browser eller tab og så gang det med 500 ansatte! Det giver måske pæne besøgetal, men at bruge tallene som argumentation er vist forbeholdt politikkere... :-)

Så hvordan finder du ud af om du og dine kolleger spammer jeres Google Analytics konto? Under topmenupunktet "Administrator" går du til henholdsvis "konto" > "Ejendom" > "Visning". Her klikker du på "Filtre". Hvis listen er tom eller du ikke kan se et filter der "ekskluder traffik fra IP-adresserne", så bliver din og dine kollegers trafik registreret på lige fod med alle andre besøgende.

 

Tredjeparts-domæner

Det Google Analytics script man lægger på sin hjemmeside, indeholder et unikt ID som er ID'et på din "Ejendom". Problemet er at det ID ligger, så alle kan læse det, og dermed også kopiere det. Sagt på en anden måde, så kan man tage ID'er fra din Google Analytics konto og sende data til din konto, fra en anden hjemmeside eller sågar bare fra et program. Så det spammerne gør er, at de indsætter det domæne som de gerne vil have dig til at besøge, som værende der hvor trafikken er registreret. Det de så håber på er, at du kigger på domænet og tænker "Det er da mærkeligt at der kommer trafik derfra" og så kopierer du domænet ind i en browser for at undersøge det, uvidende om at du netop har gjort det de ønskede.

Som det ses af dette screen shot fra illumi.dk, så har vi over en periode haft en del trafik fra disse spammere. Faktisk er der 44 domæner registreret i perioden og de har samlet set stået for 6,4% af den samlede trafik. Så kunne man måske synes at det ikke havde så stor betydning, sådan statistisk set, men hvis man graver dybere ned, så er disse hits typisk kun registreret på forsiden, hvorfor det giver et ulige billede af hvor mange besøgende, der har været på netop forsiden. En anden væsentlig detalje er, at disse hits ofte tager 0 sekunder og samtidig giver en bound-rate på 100%, så hvis man måler på disse to parametre, så bliver det samlede billede hurtigt mudret til.

Henvisningstrafik

En anden måde til at opnå mere eller mindre samme effekt som ovenover, er ved at spamme henvisningstrafikken eller "referrals". Teknikken er den samme, men her rammer man blot en anden sektion i Google Analytics, en sektion som oftest også er mere anvendt. Som ejer af en hjemmeside er man naturligt interesseret i at vide, hvor ens trafik kommer fra og særligt hvem der linker til én. Ved at spamme denne liste, så opnår spammerne ofte at man tænker "linker den hjemmeside til mig? Det må jeg da lige undersøge", hvorved de igen får trafik ind på deres site. Nogle sites som "free-share-buttons.com" virker harmløse, mens andre som "how.to.travel.and.make.6213233.money.online.for.free.with.maps.ilovevitaly.com" er nemmere at gennemskue.

Så hvad kan jeg gøre for at fjerne spam?

Heldigvis kan langt det meste spam fanges og sorteres fra via filtre i Google Analytics. Egen trafik sorteres nemmest fra ved at identificere IP-adresser på firmaets kontorer mv., som så opsættes i et filter. Lidt mere bøvlet bliver det, hvis man også vil frasortere trafik fra eks. hjemmearbejdspladser. Ugyldige domæner fjernes nemt med et enkelt filter, hvor man vælger kun at inkludere trafik fra sit eget domæne(r). Henvisnings-spam er det mest tricky, da man her er nød til at opsætte et filter med et såkaldt "regulært udtryk". Sagt på en anden måde, så er det en lidt mere teknisk opsætning og desuden skal filtret løbende opdateres, da man skal ajourføre det med nye domæner.

I næste uge kommer der et blogindlæg, som uddyber hvorledes du selv opsætter og konfigurerer disse filtre i Google Analytics. Så stay tuned her på bloggen eller tilmeld dig vores nyhedsbrev, så giver vi besked når der er nyt på bloggen.

 

Træf beslutninger baseret på viden

Google Analytics er meget mere end blot hvor mange besøgende du har haft eller hvilke sider der er mest besøgt. Det burde være udgangspunktet for enhver beslutning vedr. kommunikation eller funktionalitet på din hjemmeside.

Telefon: +45 30 22 21 21
E-mail: ldn@illumi.dk

Lars Due Nielsen
Kunde- og projektchef