skolemælksordning.jpeg

Mejeriernes Skolemælksordning

Ny webløsning sikrer større købsgennemførelse og forbedrer brugeroplevelsen for de mere end 275.000 brugere, der årligt besøger skolemælk.dk

Casen om Skolemælk.dk er først og fremmest historien om en abonnementsordning, der spiller en væsentlig rolle for tusindvis af forældre med skolesøgende børn og de udfordringer det giver kunderne og virksomheden, når en commerceløsning ikke har den nødvendige brugeroplevelse i centrum for forretningen.

Vores samarbejde med Mejeriforeningen om skolemælksordningen startede i 2010, hvor vi lavede webplatformen til et stort vidensunivers, der giver forældre og børn ideer til sunde madpakker og formidler viden af mere generel karakter, om hvordan børn får de bedste forudsætninger for at trives i skolehverdagen.

Shoppen, hvor man kunne købe mælkeabonnementerne, var på det tidspunkt en selvstændig løsning, som vi fik under vores vinger, da det i 2017 blev besluttet at sammenlægge de 2 platforme. I maj 2018 gik vi i luften med et helt nyt skolemælk.dk, som samler vidensunivers og shop i en stærk abonnements- og commerceplatform.

”For en virksomhed som Mejeriforeningen er det ekstra vigtig, at de ofte dyre opgraderinger af forretningens IT-understøttelse tages med meget sikre skridt, så vi igennem hele processen har kontrol over systemets evne til at imødekomme de strategiske forretningsbehov, kvaliteten og ikke mindst økonomien. Sammen med Illumi kom vi godt i mål på alle parametre.”
Jan Hermansen, Afdelingsleder hos Mejeriforeningen

Webshoppen skulle opgraderes

I den tidligere løsning lå al webshopfunktionalitet integreret i Navision og havde mange begrænsninger i forhold til, hvad man som forbruger kunne forvente af en moderne webshop. Det resulterede hvert år, omkring skolestart, i flere tusinde henvendelser til kundeservice fra brugere, der havde brug for hjælp til log-in og tilmelding til skolemælksordningen.

For at komme godt i gang med det nye webprojekt, konverterede vi alle de oplevede udfordringer til indsigt og designede et helt nyt shopinterface med fokus på brugeroplevelsen for alle slags besøgende - både dem der skal rette i et eksisterende abonnement, og dem der skal oprette et nyt abonnement.

Ny Umbracoløsning

Sammen med Mejeriforeningens Navision-leverandør har vi lavet et klassisk analysearbejde for at afdække begrænsninger og muligheder i det eksisterende Navision setup. Løsningen er baseret på Umbraco CMS med et custom-kodet shopinterface og integration til det eksisterende Navision set-up og øvrige IT-miljø.

”Der har været et godt samarbejde mellem Illumi og vores Navision-leverandør, hvilket har været absolut afgørende for at kunne lykkes med projektet,” fortæller Pia Damgaard Bech, faglig koordinator hos Mejeriforeningen.

I den nye Umbraco-løsning kan redaktørerne selv oprette og vedligeholde indholdet, uden at skulle konsultere en ekstern leverandør hver gang, der skal rettes en stavefejl eller opdateres en pris. Den nye fleksibilitet har konkret betydet besparelser på driften af webplatformen, men også at Mejeriernes Skolemælksordning nu er meget hurtigere i luften med ændringer og nyt indhold.

1.png

Brugervenlighed for alle

Det er Mejeriernes Skolemælksordnings formål at kunne tilbyde mælkeordningen til alle skolebørns forældre uanset teknisk forståelse, modersmål eller økonomisk status. Derfor understøtter shoppen alle former for betaling - fx tilmelding til betalingsservice, betaling med debetkort og betaling i rater. Shoppen findes også både i en engelsk og dansk version.

Interne søgninger

Udover den traditionelle positive afgrænsning kan du også udelukke opskrifter med specifikke ingredienser som gluten eller andre allergifremkaldende fødevarer fra dit søgeresultat. Herudover kan du søge specifikt på dit barns skole og se, om skolen er tilmeldt ordningen, og hvilke mælkeprodukter netop din skole tilbyder.

Tracking af data

Den nye løsning har integration til Google Analytics, og Mejeriforeningen kan nu foretage langt mere kvalificerede beslutninger baseret på relevante brugerdata.

”Vi kan nu måle kundernes adfærd på sitet på langt flere parametre, og vi har fået en langt bedre indsigt i brugerrejsen,” fortsætter Pia Damgaard Beck, faglig koordinator hos Mejeriforeningen.

Mejeriforeningen siger yderligere om samarbejdet:

”Illumi er rigtig gode til tydeligt at formidle, hvad løsningerne indebærer, så vi forstår det og kan se værdien af dem i vores forretning.”

”Illumi giver os ikke bare det, vi beder om, men de kvalificerer vores ønsker bl.a. i forhold til kundernes behov og vores forretning.”

”Vi har tidligere oplevet meget stress omkring IT-implementeringer, men sammen med Illumi var der ro på hele vejen igennem og ganske få fejl i opstartsfasen.”

Resultatet

Resultaterne af investeringen viser sig på flere områder, men de kan overordnet forklares med en væsentlig forbedring af brugeroplevelsen – særligt for de 60.000 brugere, der besøger sitet omkring skolestart for at tilmelde sig abonnementsordningen eller finde inspiration til madpakkerne i det nye skoleår. Brugerne oplever nu en webshop, som har et intuitivt bestillingsflow, der sikrer at kunderne kommer trygt - og hele vejen - frem til kassen.

På ressourcesiden er der slet ikke det samme pres på kundeservice som tidligere, og behovet for midlertidig assistance omkring skolestart er faldet markant.

”Skolemælk.dk er den helt centrale platform for bestilling af skolemælk, og løsningen fremstår smidig og intuitiv på alle platforme fra PC til smartphone. Vi har her fået en robust løsning med gode muligheder for at bygge nye faciliteter på i takt med forretningsmodellen for skolemælk udvikler sig,” slutter Jan Hermansen, Afdelingsleder hos Mejeriforeningen.

Relateret indhold