nikosax.jpg (1)

Nikosax

Ny IT-platform henter bogstaveligt talt pengene hjem

Danske Nikosax hjælper europæiske vognmænd med at få millioner af momskroner refunderet. Vi har leveret den IT-platform, der gør det muligt.

Når vognmændene sender deres turistbusser og lastbiler ud at rulle på de europæiske veje med mennesker og gods, spiller en dansk virksomhed en vigtig rolle for, at økonomien hænger sammen. Danske Nikosax med hovedsæde i Padborg og kontorer og agenturer i en række europæiske lande hjælper transportbranchen med at få refunderet den moms, de hver dag betaler for bl.a. brændstof ude på ruten. 

Systemet letter en stor administrativ byrde

Med europæiske momssatser helt op til 30 % kan momsen årligt løbe op i betydelige millionbeløb for store transportvirksomheder og for den europæiske transportbranche.

Nok har virksomhederne momspengene til gode, men de skal selv kradse dem ind. Det kan være en tung administrativ byrde selv for store aktører i branchen. En køretur på tværs af Europa betyder brændstoftankning i forskellige lande med hver deres momssats, skattemyndigheder og procedurer for refusion.

Nikosax er et klassisk start-up eventyr, der blev født ved køkkenbordet hos en vognmand et sted i Padborg. Siden da har Nikosax opbygget den unikke specialviden, de skattetekniske kompetencer og nu med en digital platform, som kan få papirarbejdet og refusionen til at glide gnidningsløst og professionelt.

Skræddersyet system til momsrefusion

Nikosax’ specialviden om momsrefusion er en afgørende kompetence i virksomheden. Men der skal mere til. Først og fremmest et skræddersyet ERP-system, der kan håndtere Nikosax’ særlige behov og de høje formelle krav, der følger med rollen som en kombineret bogholder, momsekspert og kreditgiver.

Nikosax har konstant flere tusinde ansøgninger om momsrefusion i proces verden rundt. Med hver ansøgning følger en mængde dokumentation i form af originalbilag og flere runder sagsbehandling, før hver enkelt ansøgning er afsluttet og momsen betalt retur til kunden.

”At de samtidig leverede indenfor fristen og under det forventede budget, bekræfter indtrykket af en professionel og troværdig samarbejdspartner. Derfor bruger vi også Illumi i den løbende udvikling af platformen, der skal foretages to-tre gange årligt”
Lisbeth Andreasen, IT-ansvarlig hos Nikosax

Nikosax’ processer er underlagt stram lovgivning, bl.a. på grund af størrelsen af de kreditter, virksomheden håndterer. Det kræver et særdeles driftssikkert IT-system, der hurtigt og gnidningsløst kan indlæse og bearbejde betydelige datamængder og foretage masser af beregninger.

Vores løsning er direkte integreret med virksomhedens Navision-installation gennem webservices og automatiserer både sagsbehandlingen og en del af selve ansøgningsprocessen, der kører via skattemyndighedernes webportaler rundt om i Europa.

Styr på kodearbejdet

Samlet set har løsningenløsning løftet Nikosax’ forretningsgange til et nyt niveau, forkortet sagsgangene til glæde for kunderne og medarbejderne og sparer hvert år virksomheden for et betydelig beløb.

”Illumi vandt opgaven i konkurrence med en række leverandører, heraf mange større fordi de kunne sætte handling bag ordene, være fleksible i forhold til vores behov og levere en softwareløsning med ordentligt styr på kodearbejdet. Vi er glade for, at vi gav Illumi buddet, for de udviklede en agil løsning med programmering af høj klasse," slutter Lisbeth Andreasen, IT ansvarlig hos Nikosax.