Normal

Website med fokus på brandgenkendelighed

Reklamebureauet Envision har gennem flere år været Illumis samarbejdspartner, når en designopgave har udviklet sig til også at omfatte mere dybdegående digitale elementer, som kræver særlige kodekompetencer.

En uge efter det første møde med Normal og Envision var vi i gang. Envision havde allerede udarbejdet en TV-reklamekampagne og fastlagt de visuelle linjer i forhold til det nye website, og da Illumi blev inddraget i projektet, var der blot to måneder til Normal-kampagnen rullede ud på TV-skærme landet over. Reelt havde vi én måned til at udvikle platformen for det nye website, da Normal selv skulle lægge indhold ind efterfølgende.

For mange lyder det måske som et uløseligt projekt, men nu skal du høre, hvordan det lykkedes for os.

Hvad gjorde vi så helt konkret sammen med Normal?

Vi havde overordnet tre opgaver:

  • Opbygge et nyt website med produktsider, som havde fokus på mobil brugervenlighed og brandgenkendelighed.
  • Opbygge et site med 2 sprogversioner. Vi har efterfølgende udvidet til seks sprog.
  • Uddanne nøglemedarbejdere i brug af sitet.

Nøglen til et godt samarbejde mellem flere bureauer

For at komme i mål med opgaven på så kort tid var det nødvendigt med en god og hurtig forventningsafstemning mellem de tre parter i forhold til fagområder og beslutningskompetencer. En realistisk kravspecifikation og en gensidig tillid til at vi på hver vores områder var kompetente til at træffe ad hoc beslutninger om udviklingen af sitet, var årsagen til, at vi lykkedes til tiden med et velfungerende site. Nå ja, og selvfølgelig en del hårdt arbejde – naturligvis :)

I Illumi, havde vi Jimmi Hassel på opgaven. Jimmi er vores digitale designer og ekspert i at omsætte reklamebureauernes visuelle koncepter til fantastiske digitale brugeroplevelser.

Illumi er gode til eksekvering. De er hurtige til at rykke og forstå opgaven, og de er hurtige til at få sat tingene op og leveret.

Søren Mølgaard Sivebæk, Head of IT hos Normal

Brugervenligt website – uden for mange dikkedarer!

Som brand er Normal kendt for at have en ærlig og helt ’normal’ kommunikation med forbrugerne, og det var væsentligt, at det nye website afspejlede samme ærlighed i design og funktionalitet. Den løsning, vi har udviklet sammen, er først og fremmest designet til at give Normals kunder den bedste brugeroplevelse fra en mobilenhed – en brugeroplevelse, der handler om at give kunderne information om butikker og produktsortiment. Sitet skal i sin enkelthed give kunderne svar på spørgsmål om, hvor den nærmeste butik er, hvilke varer har de på hylderne, og hvad de koster.

Bara lung, du är helt Normal

Et website med flere sprogversioner er med til at øge brugeroplevelsen og sikre en mere direkte kommunikation med kunder på andre markeder end det danske. Løsningen, som vi har udviklet sammen med Normal, indeholder på nuværende tidspunkt fire sprogversioner, og en femte er på vej. Det er i det hele taget hurtigt og nemt at udvide med flere sprog i takt med, at virksomheden beslutter at åbne butikker på nye markeder. Med metatags har vi sikret, at søgemaskiner forstår at indeksere sprogversionerne korrekt og vise den rigtige sprogversion, når du fx besøger Normal websitet fra en norsk, svensk eller tysk IP-adresse.

Hvorfor er for lidt tid nogen gange en fordel?

I samarbejdet med Normal blev tidspresset den afgørende faktor for, at vi endte op med et site, som leverede præcis, hvad det skulle på en simpel og brugervenlig måde – og til tiden!

Var det let? Nej, det var det bestemt ikke, fordi vi hele tiden måtte skyde ’geniale’ ideer til hjørne og fokusere på MVP – Minimum Viable Product, der på dansk kan oversættes til noget i retning af 'det mindst mulige' gangbare produkt.

Vores erfaring er – denne case ingen undtagelse – at alle parter i samarbejdet bliver nødt til at foretage en række fra- og tilvalg, som gør produktet langt mere simpelt og brugervenligt for slutbrugerne. I dette tilfælde skulle det være simpelt og overskueligt for Normals medarbejdere at arbejde med på egen hånd, og det skulle være en god digital oplevelse som kunde at besøge websitet.

Når vi i Illumi udvikler ud fra et MVP-princip, tvinger vi os selv til at fokusere på kundens krav og slutbrugerens generelle oplevelse og ikke vores egne nørdede løsninger, som vi selv holder så umådeligt meget af. Vores og kundernes ’darlings’, tilføjer vi løbende, hvis det overhovedet giver mening og ikke blot fordyrer udviklingsopgaven.

Vi prioriterede en god overdragelse af det nye site

Hos Illumi vil vi gerne følge vores projekter helt til dørs, og vi ’slipper’ først kunderne løs, når vi er sikre på, at de har den fornødne indsigt til at få succes med den nye platform. Selvom tiden var knap prioriterede vi at afholde en workshop for Normals nøglemedarbejdere, hvor vi trænede dem i på egen hånd at lægge nyt indhold op og stå for den løbende udbygning og vedligeholdelse af indholdet på sitet. Efter workshoppen var den stort set selvkørende.

Kundeprojekter

Mange af vores kunder kommer til os med ønsket om at få en unik løsning, som er tilpasset og egnet til de arbejdsprocesser, der i forvejen er i organisationen.

Alle kundeprojekter

Umbraco - verdens venligste CMS

Hos Illumi har vi arbejdet med Umbraco - verdens venligste CMS - i mere end 10 år og været en del af partnerprogrammet som Umbraco Gold Partner næsten lige så længe, og vi er vilde med det!

Relateret indhold

Vores kunder har fået nye markedsmuligheder, fordi vi sammen har skabt digitale platforme, der kan vokse sammen med forretningen.