Alternativ til Google Analytics? Vi anbefaler Piwik PRO
Hvordan er det nu med Google Analytics - må du bruge det, eller må du ikke? Og hvad er alternativet, hvis du gerne vil have et andet værktøj til at måle og rapportere på online-aktiviteter? Vi kommer med vores bud.
I de seneste år har der været skrevet meget frem og tilbage om brugen af Google Analytics i EU. Først var det på nippet til at blive ulovligt. Så blev det ulovligt. Og så blev det – måske – lovligt igen med den nye Google Analytics 4. Eller blev det nu det?
Hvis du er forvirret, er det ikke så underligt. Selv for garvede nørder udi GDPR og europæisk lovgivning kan det være svært at finde hoved og hale i historien.
Vores anbefaling er klar: Brug et analyseværktøj, hvor du selv ejer og har fuld kontrol over de indsamlede data. Det giver dig vished for, at du kan overholde lovgivningen både nu og i fremtiden.
Vi har undersøgt markedet for alternativer til Google Analytics og er blevet svært begejstrede for Piwik PRO. Det er der mange årsager til, og det handler ikke kun om, hvem der ejer data.
Følg med her; så vil vi forklare hvorfor.
Velkendt brugergrænseflade
Piwik PRO ligner det ”gamle” Google Analytics (også kaldet Universal Analytics eller Google Analytics 3 – kært analyseværktøj har mange navne). Brugergrænsefladen er til forveksling den samme, så hvis du før i tiden har været vild med Analytics 3, vil du også være vild med Piwik PRO.
De fleste af de prædefinerede dashboards og rapporter, som mange var glade for i Analytics 3, er lige til at hapse igen i Piwik PRO. Mange metrics hedder ligefrem det samme. Så hvis du gerne vil have overblik over audience, acquisition og behavior, skal du bare drøne ind i Piwik PRO og få det dér.
User Flow, som du kender det
En af de særlige funktioner i Piwik PRO er User Flow, som også eksisterede i Google Analytics 3. Med User Flow kan du for hver side – eller for hele websitet – se, hvordan brugere bevæger sig gennem informationerne på sitet. User Flow gør det nemt for dig at analysere på brugernes adfærd og at undersøge, hvilke sider der skaber mest engagement hos brugerne.
Fleksibilitet
Mange af vores kunder synes, det er lettere at komme i gang med Piwik PRO end med Google Analytics 4. Blandt andet takket være de mange standardrapporter, der giver rigeligt indblik for langt de fleste. Har du et mere avanceret behov, er det forholdsvis let at opsætte yderligere rapporter i Piwik PRO.
Du kan i det hele taget tilpasse rapporter, dashboards og endda dataindsamling efter din virksomheds unikke behov. Det betyder, at du som bruger af Piwik PRO kan få rapporter til at ligne Google Analytics 3, hvis du ønsker det.
Det er også let at få data ud af Piwik PRO. Vi møder mange virksomheder, der gerne vil kunne trække et udsnit af deres data ud – fx ”brugere i år” – så de kan arbejde videre med data i Excel.
Med Piwik PRO kan du forbinde direkte fra Excel til Piwik og bare opdatere Excel-arket, når du vil have de nyeste data. Hvis du gerne vil undgå at eksportere de samme data igen og igen, er Piwik PRO derfor din nye bedste ven. Den lette eksport gør det også nemt for dig at benytte data sammen med data fra andre kilder, fx i samspil med Power BI.
Ønsker du til gengæld detaljeret indsigt i kunderejsen, kan du med fordel kigge på Google Analytics 4. Værktøjet er designet til at tracke selv de mindste hændelser, brugerne foretager – og dét på tværs af mobil-apps og website. Derfor får du potentielt en dybere indsigt i den samlede kunderejse. Dog har privatlivsinitiativer fra Apple gjort det betydeligt sværere at lave denne tracking i praksis, og mange synes også, det er super komplekst at opsætte rapporter, der giver det ønskede indblik.
Integration med Google Ads og Search Console
Google Analytics 4 er naturligt integreret med andre Google-tjenester som Google Ads og Google Search Console. Rigtig mange virksomheder benytter disse tjenester, og de er bange for at give køb på synergien, hvis de vælger et andet analyseværktøj.
Men denne bekymring kan du roligt lægge på hylden. Piwik PRO tilbyder integrationer med en lang række services, datakilder og dataopbevaringsløsninger, og du kan derfor bygge rapporter med data fra både Google Ads og Search Console.
Høj datakvalitet
Noget, der irriterer os i Google Analytics 4, er, at man ikke altid kan stole på opsummeringen af data. Har du givet dig i kast med Analytics 4, har du måske bemærket nogle gule og røde advarselstrekanter, der gør dig opmærksom på dette, når problemet opstår.
Det er meget nørdet, hvorfor det er sådan, men skåret ind til benet handler det om, at Analytics 4 i visse tilfælde sampler data, altså bruger en tilfældig prøveudtagning af alle dine indsamlede data for at skabe en repræsentativ delmængde, som analyseres og præsenteres i rapporterne.
Udfordringen med sampling er, at der kan opstå unøjagtigheder i de resultater, du får præsenteret. Kigger du for eksempel på besøgsdata fordelt på lande, summer de ikke nødvendigvis op til 100 %. Det gør de i Piwik PRO. Du får derfor reel og valid indsigt i de online-aktiviteter, du ønsker at analysere.
Længere historik
Hvis du har en sæsonafhængig forretning, er det en fordel at kunne sammenligne data fra flere på hinanden følgende sæsoner. Det kan være, du sælger koldskål eller badetøj og gerne vil kunne sammenligne data fra de seneste to somre. I det tilfælde vil du nogle gange komme til kort med Google Analytics 4, der kun holder dine data i 14 måneder. Vil du have længere lagring, skal du købe en BigQuery-database, eller opgradere til Google Analytics 4 365, som du skal administrere et nyt sted fra.
Derfor vælger mange af vores sæsonbetonede kunder i stedet Piwik PRO, der i enterprise-versionen opbevarer dine data i 25 måneder eller længere. Du slipper ikke gratis, da enterprise-versionen koster penge, ligesom Google Analytics 365, men til gengæld administrerer du alt vedrørende dine data i Piwik PRO-interfacet, så du ikke skal lære flere værktøjer at kende.
Fuldt ejerskab over data
Hele balladen omkring Google Analytics startede, fordi EU stiller store krav til behandling af persondata og personhenførbare data. Analytics 3 levede ikke op til disse krav, hvilket de har forsøgt at råde bod på med Analytics 4.
Problemet er bare, at de stadig ejer dine data. Eller mere præcist: De ejer data om dine kunder. Og du er i sidste ende ansvarlig for, at disse data behandles efter gældende dansk og europæisk lovgivning. Dét kan være svært, når Google ikke vil give afkald på ejerskabet.
Piwik PRO er en dansketableret virksomhed, der fra starten har haft datasikkerhed og brugerrettigheder som førsteprioritet. Som eksempel har Piwik PRO indbygget Cookie Consent Manager og Tag Manager, der styrer, at brugerne kun bliver eksponeret for dét, de giver samtykke til. Derudover får du nem adgang til at ændre eller slette brugerdata direkte i interfacet, så du kan beskytte brugernes privatliv.
Og så ejer du som nævnt selv de data, du indsamler om dine kunder. Virksomheder, der opererer i sektorer med strenge databeskyttelseskrav, har derfor et særligt incitament til at kigge i retning af Piwik PRO.
Hosting i EU – eventuelt på dine egne servere
Du har måske hørt en masse polemik om, at Google opbevarer data på servere i USA. Om dét reelt er et problem, vil vi ikke gå ind i hér, men hvis det er noget, du bekymrer dig over, kan vi nævne, at Piwik PRO som udgangspunkt hoster din løsning på cloud-servere, der står i EU. Hvis du ønsker det, kan du (med den betalte version af Piwik PRO) også vælge at hoste løsningen selv.
Konklusion
Valget mellem Google Analytics 4 og Piwik PRO afhænger i høj grad af din virksomheds specifikke behov, mål og værdier.
Google Analytics 4 er ideel, hvis du ønsker avancerede, brugercentrerede analysemuligheder, og har alle evnerne til at opsætte og vedligeholde dem.
Piwik PRO er derimod det oplagte valg, hvis din virksomhed prioriterer datakontrol og privatlivsbeskyttelse, og hvis du enten er tilfreds med gode standardrapporter eller let vil kunne tilpasse rapporter og dashboards til dine unikke ønsker.
Hos Illumi oplever vi ofte, at valget falder på Piwik PRO, når man er udfordret af interfacet i Google Analytics 4 og ikke kan finde svar med samme lethed, som man kunne i Analytics 3.
Derudover er der mange, der vælger Piwik PRO, når de vil have udstillet webanalysedata i Power BI for at kunne kombinere den med anden data i organisationen, fx salgsdata.
Vi hjælper med opsætning og rådgivning i både Google Analytics 4 og Piwik PRO, og i sidste ende skal du vælge den løsning, der bedst adresserer dine unikke forretningsbehov.
Vi holder os løbende orienterede om mulighederne på markedet, så tøv ikke med at tage fat i os, hvis du gerne vil have en snak om, hvad der passer bedst til din forretning.