Hvad er Headless CMS?
I denne artikel giver vi dig et indblik i Headless konceptet og eksempler på, hvornår det giver mening at overveje det
Den teknologiske udvikling har gjort det muligt for brugere at interagere med virksomheder og brands på et væld af forskelligartede digitale kanaler, og kompleksiteten i den måde kanalerne er forbundet, er stadig stærkt stigende.
Som forbruger interagerer vi ikke længere blot med en virksomheds website, men vi forventer også samme informationer leveret via fx smartwatches, Shop Displays, VR headsets og Smart Home assistenter. Den digitale oplevelse går således på tværs af medier og kræver indhold præsenteret i mange forskellige former.
Som udviklerhus oplever vi en stigende efterspørgsel efter Headless CMS-løsninger, fordi det giver en mere fleksibel mulighed for at pushe indhold ud på forskellige medier.
Men inden vi dykker ned i, hvorfor Headless CMS for nogle virksomheder er en smart løsning, skal du naturligvis introduceres til, hvad Headless CMS er.
Headless CMS vs. traditionelt CMS
I et traditionelt Content Management System er backend- og frontendudvikling uløseligt koblet sammen og gensidigt afhængige af hinanden. Meget simpelt sagt kan backenden beskrives som maskinrummet og frontenden det udstillingsvindue, som brugerne ser. I et traditionelt CMS består frontend af en række værktøjer til at lave en visuel præsentation af de data, som du tilpasser i din backend.
Hvis CMS er kroppen, ja så er frontend ’hovedet’
Et hovedløst CMS har – ja, det siger sig selv – ikke noget ’hoved’, dvs. ikke noget default front-end system.
Ved at løsrive sig fra et default frontendlag, er dit CMS konverteret til en datakilde udelukkende bestående af indhold, som du kan præsentere gennem en række forskellige ’hoveder’. Det eneste, det kræver, er, at vi bygger en visningstemplate specifikt til de forskellige platforme, som dit indhold skal vise på. Det samme indhold kan således vises som fx en app, et website eller en shop, og ønsker du at ændre præsentationen af indholdet i appen, kan det gøres uafhængigt af de øvrige platforme.
Digital content must make itself available to a user when and where it’s needed.
Gartner Research
Fordele ved Headless CMS
Nogen vil mene, at alle kan drage fordel af en Headless CMS arkitektur, mens andre mener at et traditionelt CMS, er langt mindre besværligt at arbejde med. Behovet for en Headless CMS arkitektur er opstået i takt med, at flere og flere virksomheder efterspørger agilitet og fleksibilitet i deres webløsninger.
Om traditionelt CMS eller Headless CMS er svaret, bør bero på en en dybdegående behovsanalyse, der bl.a. ser på brugernes digitale vaner, SEO påvirkning mm.
Content management på flere kanaler med Headless CMS
Content management har historisk set handlet om indholdet på dit website. I dag omhandler disciplinen ’content management’ indhold på en lang række kanaler som fx native apps, shop displays, smart watches og mange andre IoT enheder.
Antallet af enheder, der er forbundet til internettet, er stærkt stigende og med et Headless CMS, er det let at antage en omni-channel tilgang, der giver brugerne unikke og sømløse oplevelser, uanset om mødet er på dit website, din mobile app, Google Home, en fysiske butik eller en platform, der endnu ikke har set dagens lys.
Skræddersyede brugeroplevelser med Headless CMS
I en konkurrencepræget verden hvor stort set alt kan erstattes af noget tilsvarende, er det naturligt, at brugeroplevelsen bliver afgørende for, om brugerne konverterer eller foretager genkøb. Barren for exceptionelle brugeroplevelser bliver konstant hævet, og et headless CMS gør det let at tilbyde brugerne skræddersyede oplevelser på deres foretrukne enheder uden at skulle gå på kompromis og møde laveste fællesnævner.
Headless CMS giver hurtigere time-to-market
Når udviklerteamet udvikler på headless CMS, foregår det ofte hurtigere og mindre omkostningstungt, fordi der kun er fokus på ét front-end brugerperspektiv ad gangen.
Headless CMS gør det muligt at teste nye kanaler af uden at skulle rode i kildekoderne til den øvrige løsning. Derfor har virksomheder, der anvender headless CMS ofte en konkurrencemæssig fordel, idet de kan handle på nye tech muligheder hurtigere end de fleste.
En Headless CMS-løsning kan let vokse med din forretning
Det er hurtigt at ændre på din løsning i takt med, at din forretning vokser, og du får brug for nye kanaler til dit indhold. Da back-end og front-end er separeret, kan du let redesigne og tilpasse din webplatform uden nedetid og uden risiko for at kompromittere den generelle performance.
Besparelser på dine løbende omkostninger til vedligeholdelse og udvikling
Et Headless CMS benytter API kald til at vise indhold på fx et website i stedet for at skabe en kompleks relation mellem kode og indhold. Derfor er en Headless arkitektur ofte langt lettere at vedligeholde for udviklere, og du sparer således på dine løbende omkostning til udvikling og vedligeholdelse, og samtidigt er du meget hurtigere i luften med dine ændringer.
Bygger vi din næste webløsning baseret på Headless-teknologien, får du en løsning, der giver dig mulighed for lynhurtigt at bringe dit digitale indhold til nye platforme, i takt med din målgruppe får øje på dem og tager dem i brug.
Læs mere om Headless CMS:
Få mere information
Vil du vide, om Headless konceptet er en gangbar løsning til dit næste webprojekt, så ring til os.