Optimer din 404 side

I denne artikel giver vi tips til, hvordan du kan skabe en 404-side, der giver mening for brugerne

Vi kender vist alle følelsen af for alvor at være slået hjem, når vi browser lystigt rundt på et website og endelig finder dét link, som i linkteksten ser ud til at kunne indfri alle forventninger om at give svar på det, vi søger – men ak, vi klikker og BANG…en 404 fejl lige i sylten.

Det skaber frustration, det skaber irritation, og skuffet forlader vi sitet, hurtigere end vi kom.

En 404 side er en servicemeddelelse til dig om, at det, du søger adgang til, ikke findes. Måske er siden du forsøger at få adgang til blevet slettet, eller måske har du stavet forkert i websiteadressen.

Lige gyldigt hvad årsagen er, bliver vi som brugere irriteret, når vores forventninger ikke umiddelbart indfries.

So, what’s the fuzz about?

Alle websites oplever fra tid til anden at have brudte links, og det er helt naturligt på et website, hvor indholdet opdateres og udskiftes jævnligt. Og jo mere indhold du har des flere brudte links, vil du opleve.

Problemet opstår, når brugerne mødes af en 404 side, som ikke på nogen måde afhjælper situationen, som de er havnet i. Udover at det skader det generelle image, risikerer du også at miste leads og salg, fordi brugeren hurtigt vender tilbage til søgeresultatet og klikker på den næste snippet i søgeresultatet, som leder til indhold på en af dine konkurrenters websites. Når brugerne bouncer, er det en indikation overfor Google om, at dit indhold på siden, som lige er forladt, ikke skaber værdi for brugeren.

”Øhhh….hvor meget værdi kan en 404 fejlside lige skabe…?

Det kommer vi tilbage til.

Nu er det jo ikke altid din skyld, at en bruger får en 404 side på dit website, men fordi det har stor indflydelse på brugernes oplevelse, af det website de møder, bør det altid være en del af en almindelig websitevedligeholdelse at se nærmere på de websiteadresser, der har brudte links.

Hvor ser jeg mine brudte links?

I Google Search Console under fanen ”Dækning” finder du listen over de sider, som returnerer en 404 fejl.

Hvad gør jeg med brudte links?

Hvis årsagen er en fejlindtastning, behøver du ikke foretage dig noget. Dét du særligt bør være opmærksom på, er om nogle websiteadresser med fordel kan omdirigeres til andre sider, der har lignende indhold eller, hvis det giver mening, til en mere overordnet fordelingsside.

En 404 side skal være en god oplevelse

Der er mange måder at præsenterer en 404 side på, og det er ikke helt ligegyldigt for brugeroplevelsen, hvordan du vælger at gøre det. I bedste fald kan din 404 side blive en god ambassadør, fordi den tager hånd om den uheldige situation, som brugere er havnet i og forsøger at afhjælpe den irritation, som det umiddelbart kan medføre.

Indholdet på din 404 side har tre formål:

  1. At gøre opmærksom på, hvorfor brugeren får en fejlside
  2. At fastholde brugerne på dit site, så de ikke straks forsvinder tilbage til søgeresultatet
  3. At hjælpe brugerne godt på vej, imod det de søger

Det er forholdsvist simpelt, men vi ser dog alligevel eksempler på, at 404-sider ikke har fået opmærksomhed fra webredaktørerne og derfor fremstår med det indhold, som udviklerne har lagt ind som fallback.

Der kan eksempelvis være skrevet en sjov ’mumletekst’ netop der, hvor webredaktøren skal udfylde en motiverende tekst, som får brugeren til at søge rundt i andet indhold på sitet.

Ved du, hvad din 404 side viser?

Husk at det er din opgave som websiteredaktør eller -ejer at sikre den bedst mulige oplevelse for dem, der mødes af din 404 side. Du kan hurtigt tjekke din 404 side ved eksempelvis at indtaste www.mitdomæne.dk/et-eller-andet-vrøvl/ eller www.mitdomæne.dk/404/

Hvordan fastholder jeg brugerne?

Du bør designe din 404 side så den bedst muligt appellerer til din målgruppe. Måske giver det pote med et billede, en sjov overskrift og en oprigtig undskyldning for at forstyrre brugerne unødigt. Måske er det en mere formel og faktabaseret tilgang, du skal forsøge dig med.

Du kan med fordel tilføje nogle af disse berigende elementer på din 404 side:

  • En besked om, at den side, der ledes efter, ikke kan findes. Formuler dig i en tone, der matcher resten af dit website.
  • Et udseende, der er i tråd med resten af dit website.
  • Et internt søgefelt.
  • En liste med links til dine mest populære artikler eller indlæg og et link til startsiden på dit website.
  • En mulighed for at rapportere et brudt link.
  • Animation eller film, der får brugerne til at blive hængende eller interagere med siden.

Undgå indeksering

Uanset hvor flot og anvendelig din tilpassede 404-side er, vil du formentligt gerne undgå, at den optræder i Googles søgeresultater. For at forhindre Google indeksering skal du sikre dig, at din webserver returnerer en reel 404 HTTP-statuskode, når der anmodes om en manglende side.

Relateret indhold