Tips til bedre news feed placering på Facebook

I denne artikel giver vi dig gode råd til dit arbejde med organisk indhold på SoMe mediet Facebook

Du vil bl.a. få svar på spørgsmål som; hvordan sikrer jeg, en god placering af mit opslag? og kan jeg gøre noget for at fremme engagementet med et opslag?

Facebookopslag og algoritmer

Facebook arbejder konstant med at tilpasse algoritmen, der bestemmer hvilke opslag, der skal vises i dit news feed. De seneste år har der været fokus på at begrænse misinformerende indhold, clickbait samt indhold og kommentarer, der udelukkende har til formål at skab splittende debatter og manipulerer folk. Samtid har brugerne fået mulighed for at fjerne indhold, som de ikke finder relevant, eller som er decideret upassende.

Men er det så overhovedet muligt at påvirke dine opslags placering i følgeres news feed?

En ting er sikkert, der er ikke nogen genvej til succes og du kan ikke ’snyde’ algoritmerne. Men hvis du sætter dig ind i deres grundlæggende principper, kan du producere indhold, som algoritmen af forskellige årsager vil favorisere.
Læs også artiklen "Forstå Facebook algoritmen".

Tips til bedre Facebook news feed placering

  1. Start en dialog
  2. Slå indhold op på de rigtige tidspunkter
  3. Inspirer din målgruppe
  4. Producer kvalitets indhold
  5. Lav korte og engagerende videoer

1. Start en inspirerende dialog

Facebook belønner opslag, som skaber positive interaktion mellem mennesker. Derfor kan du med fordel finde en vinkel på dit opslag, som naturligt vil skab debat eller delinger. En deling af dit opslag, er en anerkendelse og anbefaling fra en bruger til en anden, og det belønnes af algoritmen.

Noget for noget, er også en god huskeregel i denne sammenhæng. Hvis du modtager kommentarer på dit opslag, så gør dig den ulejlighed at svare på kommentaren. Det fortæller Facebook, at du er nysgerrig omkring din målgruppe og oprigtigt glad for deres engagement.

4 huskeregler til inspirerende Facebook opslag

  • Lav originalt indhold og del indsigter, som er nye for dine følgere.
  • Stil spørgsmål, der opfordrer til en debat. Vækker dit indhold følelser hos modtageren, vil det helt naturligt animere modtageren til at reagere på opslaget.
  • Tillad kommentarer på opslaget og husk at interagere med de kommentarer, du får.
  • Vær autentisk, så modtagerne mærker personerne bag brandidentiteten. Mennesker vil have dialoger med mennesker – ikke brands.

2. Slå indhold op på de rigtige tidspunkter

Før du slår indhold op, kan du med fordel undersøge, hvornår din målgruppe er aktiv på Facebook. At finde det helt korrekte tidspunkt, har stor betydning for den score dit opslag bliver tildelt af Facebook algoritmen.

Langt de fleste interaktioner med opslag sker, inden for den første halve time efter indholdet er publiceret. Så jo bedre du er til at forudsige, hvornår din målgruppe er aktiv på Facebook og poste opslag i overensstemmelse hermed, jo større sandsynlighed er der for, at de interagerer med opslaget.

Det er også vigtigt at skele til den kontekst brugeren er i, når de åbner Facebook. Mange benytter Facebook i ventesituationer; fx ved busstoppestedet på vej hjem fra arbejde eller i venteværelset ved tandlægen. Her har brugeren sjældent tid til at fordybe sig så meget i opslaget, at de vil kvittere med en kommentar eller anden interaktion.

Om aftenen, når børnene er lagt i seng, og der er ryddet af bordet efter aftensmaden, er der ofte mere ro og overskud til at fordybe sig i sit news feed og interagere med de mange opslag.

Facebook har en funktion "Indblik i side", hvor du kan se hvornår dine følgere er online på Facebook. Det kan give dig et praj om, hvornår det bedste tidspunkt for dit opslag er.

Onlinetidspunkter Facebook

3. Undgå clickbait

Clickbait-begrebet bliver brugt om decideret misvisende overskrifter, hvor det indhold, man klikker sig videre til, ikke er i overensstemmelse med det, man ud fra overskriften burde kunne forvente.

På opslag ses også en anden form for bait, nemlig opfordringen til at synes om eller dele opslaget. Denne form for engagement baiting, tilføjer ikke opslaget nogen værdi set med læserens øjne.

Overskriften på dit opslag er afgørende for, om en læser interagerer med dit opslag, så du skal naturligvis overveje, hvordan du på en autentisk og ærlig måde, får flest mulige til at interagere med dit opslag uden at gøre brug af clickbait eller engagement baiting, som er decideret skadelig for dit opslags samlede score.

4. Kvalitetsindhold

Kvalitetsindhold er først og fremmest relevant indhold. Det er opslag og link til indhold, som dine følgere finder brugbare og værdifulde i forhold til den forventning, de i første omgang havde.

Hvad, der er relevant indhold, er en subjektiv vurdering, og det indhold en kunde finder relevant og bliver inspireret af, afviger måske fra det, som en potentiel ny medarbejder vil finde relevant at gå i dialog omkring.

Udover at bringe værdi til dine følgere, så kan du gennem et godt indhold fremvise en bred vifte af kvaliteter, der får følgerne til at se din forretning som løsningen på deres udfordringer.

5. Videoindhold driver trafik og engagement

Videoer er suverænt den indholdsform på Facebook, der driver mest trafik til dit website. Forklaringen er, at underholdningsværdien er højere, samt vi får serveret flere brugbare informationer på kortere tid end ved almindelige tekstopslag.

For små business profiler er den gennemsnitlige CTR (Click Through Rate) på næsten 30% på videoindhold.

Udover at skabe trafik, genererer videoer også større engagement i form af kommentarer og delinger, som har en stor betydning for dit opslags score og placering i dine følgeres newsfeed.

Til trods for den store effekt, som videoindhold har, benytter de fleste virksomheder dog stadig traditionelle opslag med billeder, som er mindre ressourcekrævende at producere.

3 simple råd til videoindhold

  • Videoer skal gerne have en længde på mellem 2 og 5 min. Bliver de længere falder brugerne fra, før de beslutter sig for at interagere med videoen.
  • Et vertikalt videoformat skaber større engagement end et horisontalt format, fordi det fungerer bedre på mobiltelefonen, som er den enhed, de fleste anvender, når de er på Facebook.
  • Videobeskrivelsen skal være kort – gerne under 10 ord. Vi er mere tilbøjelige til at interagere med videoer, som har korte beskrivelser, der er skåret helt ind til benet, og som både formår at forklare, hvad videoen omhandler, samt hvilken værdi du opnår ved at se den.

Få flere fakta om videoindhold: https://www.socialinsider.io/blog/facebook-video-study/

Det redaktionelle dilemma

Der er ingen tvivl om, at det er en kompleks redaktionel opgave at producere indhold til Facebook, fordi brugerne på den ene side ønsker kvalitetsindhold, som er både tilstrækkeligt informerende og samtidigt let og hurtigt at forstå og gøre brug af. Det er svær balancegang, og hvordan du vælger at skære kagen, afhænger naturligvis af målgruppen og den kontekstuelle sammenhæng, som påvirker deres digitale adfærd.

Relateret indhold