Sprog

Sprogversionering

Et website med flere sprog øger brugeroplevelsen og sikrer en mere direkte kommunikation

Når virksomheder udvider forretningen til nye markeder, opstår der som regel en overvejelse om, hvorvidt man skal 'nøjes' med et corporate site på engelsk eller oversætte indholdet til flere sprog. Hos Illumi bygger vi mange flersprogede websites og kan tydeligt se, hvilke fordele det giver vores kunder. 

Større rækkevide med flere sprog

Det siger sig selv, at du med et flersproget website kan nå ud til en langt større målgruppe. Med en rigtig konfigureret sprogversionering vil dit website blive vist på et sprog, som brugerne på dine foreskellige markeder forstår og med et indhold, der er tilpasset kulturelle forskelle og mønstre. 

Sprogversionering styrker brugeroplevelsen

I Danmark har vi en forestilling om, at andre lande - ligesom os - er gode til at læse og forstå engelsk. Men sådan er det ikke, selvom udviklingen er positiv. At forstå alle ord og konteksten i en tekst har stor betydning for vores generelle vurdering af brugervenligheden på et website - og når vi læser på vores modersmål, er oplevelsen altså bare bedre. Derfor er det for mange virksomheder en god strategi at få udviklet et website, som på en simpel måde kan håndtere flere sproglag.

“I forhold til tidligere skal vi bruge betydeligt færre mandetimer på sprogsiderne, fordi lokale redaktører nu får en kopi af den engelske version og selv bygger videre på indholdet. Det tager nu kun få minutter at kopiere et nyhedsopslag eller en ny produktserie, hvor vi før skulle gøre det samme arbejde for hver sprogversion af websitet.”
Dennis Guldbrandsen, online manager hos DALI

Cross Language Content Distributor

llumi har udviklet en Cross Language Content Distributor til Umbraco CMS, der med et klik kopierer grundstrukturen inklusiv indhold og billeder fra ’moderversionen’ ud til alle de sproglag, du måtte ønske på dit website. Herefter er det alene en oversættelsesopgave at gøre indholdet klart til det nye marked.

Med en funktionel rettighedsopsætning kan du sikre, at lokale redaktører kun redigerer tekster uden at have mulighed for at ændre design og layout på de enkelte sider. Dette styres helt centralt og er yderst vigtigt for mange af vores større kunder for at fastholde en stærk corporate visuel identitet på tværs af lande og forretningsområder.

Et website med flere sprogversioner kan altså ikke alene være med til at øge brugeroplevelsen for dine besøgende, men også åbne op for omsætning på helt nye markeder.

Læs i disse cases, hvordan vi sammen med vores kunder har løst opgaven med flere sprog på et website