mand med kikkert, der kigger mod os

SEO

Indtag og behold din topplacering på Google

Lancerer du et nyt website, eller ændrer du på det eksisterende, risikerer du at ødelægge din SEO-performance.

Vi hjælper dig med de rigtige SEO-greb, så du optimerer muligheden for at få – og beholde – en topplacering på Google. 

Sløret lys i forskellige farver og papirudsnit af lup

Hvilke ændringer kan påvirke SEO-performance?

Ved alle væsentlige ændringer på dit website skal du træde varsomt, hvis du ikke vil risikere et fald i trafikken. Det gælder, hvad end du står over for at: 

  • Lancere et helt nyt website
  • Flytte dit nuværende website over på et nyt domæne
  • Redesigne dit website
  • Nedlægge eller sammenlægge indholdssider. 

Du skal både tage hensyn til alle de synlige ændringer og til bagvedliggende tekniske faktorer, som betyder alverden for at Google kan læse og indeksere dit indhold. Vi hjælper dig med alle SEO-aspekter, så dine kunder (fortsat) kan finde dig. 

Vi har hele vejen rundt fået en bedre online tilstedeværelse, både hvad angår teknik, brugervenlighed, systemintegrationer, performance, sikkerhed, SEO og mobiloptimering. 


Signe Dahl Iversen, digital projektleder hos Erhvervsakademi Aarhus 

Blok, tuscher og laptop på bord med kodeskrift hen over

Teknisk SEO

Nyt website? Sådan får du styr på SEO

Selvom dit arbejde med SEO aldrig stopper, er der SEO-opgaver, du kun skal tænke på én gang: Når du skal i luften med et nyt website. Fx opsætning af https-beskyttelse, etablering af brødkrummesti og søgefunktion, mobilvenligt design, komprimering af billedfiler, tilføjelse af robots.txt, redirects fra et eventuelt eksisterende website og opsætning af tracking og konverteringssporing.  

Hvis det lyder som teknisk mumbo-jumbo, så fortvivl ikke, for de fleste af disse opgaver tager vi os af, uden at du behøver at bruge krudt på dem. Det er alt sammen små tekniske brikker i det store SEO-spil, der hjælper Google til at læse, prioritere og indeksere dit website.  

Redaktør der grubler over opgaver og tager noter

On-page SEO

Redaktørens SEO-rolle

Godt indhold er den mest afgørende faktor for din placering i søgemaskinerne. Men som effektiv hjælpemotor har du bl.a. brugen af H1- og H2-overskrifter, der både hjælper dine brugere og Google til at forstå, hvad dit indhold handler om. Det samme gælder for title tags og meta descriptions, ligesom en velovervejet brug af links peger brugere og søgemaskiner i de rigtige retninger. Du kan også hjælpe søgemaskinerne ved at markere ikke-væsentligt indhold med no index, så Google bruger sin sparsomme besøgstid på dit kerneindhold.  

Vi sparrer med dig om alt ovenfor og meget mere. Vi laver også søgeordsanalyser og rådgiver dig om, hvordan du laver de bedste titler, indhold, ALT-tekster, link-navne – you name it. 

Da indholdet til vores nye site skulle produceres, var det en kæmpe fordel at have Illumis specialister til at kigge med over skulderen og komme med konstruktive input. Både i forhold til opbygning, SEO og på tekstniveau. 


Marie Gaarden, Kommunikationsansvarlig hos Bygholm Landbrugsskole 

Origami-både med rød båd der skiller sig ud fra hvide

Redirects & indeksering

Bevar din SEO-værdi, når dit website skifter domæne

At skifte din hjemmesides domæne kan koste dig dyrt i SEO-værdi, trafik og omsætning. Altså når du skifter fra domænenavn1.dk til domænenavn2.dk. Men med de rigtige SEO-øvelser kan du alligevel begrænse skaden.

En af de vigtigste opgaver handler om 301-redirects. Ved at omdirigere hver eneste side fra dit nuværende hjemmesidedomæne til det nye, viser du Google vej til sidernes nye adresser. Vi sørger for den tekniske opsætning af redirects, når du har defineret, hvor de enkelte sider skal peges hen. 

Det er også en god idé at tjekke alle interne og eksterne links, så du er sikker på, de peger de rigtige steder hen. Og så skal du åbne for Googles adgang til at crawle og indeksere din nye side vha. din robots.txt-fil. Igen skal vi nok sørge for det tekniske, så vi sammen kan sikre, at domæneskiftet får mindst mulig indflydelse på din SEO-ranking.

Lup på bord med træklodser med indskriften SEO-Audit

SEO-vedligeholdelse

Sådan holder du din SEO ved lige

SEO er noget, du løbende skal forholde dig til. Når du publicerer nyt indhold, nedlægger eller sammenlægger sider på din hjemmeside, eller når du opdager, at din side ikke performer så godt, som du kunne ønske. Hen ad vejen kan der opstå problemer med brudte links, sidetitler der er for lange/korte/misvisende, forkert brug af H1 og H2, og en hel masse andet, der hiver dig nedad i Googles søgeresultater.  

Vi kan hjælpe dig med en rapport, der giver dig detaljeret overblik over SEO-problemer på dit website, og hvor du får enkle guidelines til at løse hvert enkelt problem. Hvor tit du vil have rapporten, er op til dig, men tit er to-fire gange om året fint til at sørge for, du fortsat er bedste venner med Google.  

Vil du høre mere om, hvordan du beholder en topplacering på Google, så kontakt

Kunderådgiver & partner

Rasmus Bollerup

Billede af Rasmus Bollerup

Vil du vide mere?

Bliv klogere på SEO, og hvordan Google bliver din medspiller.