It-integration

Succesfuld it-integration kræver eksperter med overblik

Stand-alone it-systemer bidrager i sig selv ikke for alvor til at udvikle din forretning.

Det er først, når systemerne er godt integreret til hinanden, og data flyder frit mellem virksomhedens siloer, at dine medarbejdere vil opleve en værdi, der bidrager positivt i de daglige beslutninger og arbejdsprocesser.

Hvad er IT-integration?

System­integration er kritisk for forretningen

It-integration, også kaldet systemintegration, går kort fortalt ud på at binde dine forskellige it-systemer sammen, så du oplever en sammenhængende digital infrastruktur. På den måde sikrer du samspil mellem forskellige forretningsområder og faciliterer datadeling på tværs.

For langt de fleste virksomheder og organisationer betyder det reelt to ting: For det første effektivisering af arbejdsprocesser, og for det andet et langt bedre grundlag at træffe de forretningskritiske beslutninger på.

Fordele ved it-integration

Hvad kan it-integrationer gøre for din forretning?

  • Data kan deles og anvendes på tværs af systemer og forretningsområder.
  • Integrerede systemer kan overføre real-time-data til rapporter og dashboards.
  • Ingen "dobbelt-data" fordi data kun holdes i ét system, der deles med andre.
  • Data fremstår i en renere form, og risiko for fejl minimeres.

For blot at nævne nogle få fordele.

Kig til Arken med skulpturelle lygtepæle

Case

Website med mange integrationer

For Ishøj Kommune har vi udviklet et nyt website med integration til bl.a. borger.dk, SBSYS og Kultunaut.

It-integrations­projekter handler om kommunikation

Et vellykket it-integrationsprojekt er typisk 10 % teknik og 90 % kommunikation. I sagens natur er der altid flere parter i et integrationsprojekt – nogle gange få og andre gange mange. I udgangspunktet handler det altid om, at eksisterende og nye systemer skal samarbejde om en række opgaver. Udfordringen er, at disse systemer oftest har forskellige leverandører og brugere – både internt og eksternt.

Når to parter har bygget hver sin halvdel, giver det desværre ikke automatisk ét hele – der er "noget" i midten, som skal få det til at fungere i praksis. Det er denne magiske del i midten, der er hele nøglen til succesfulde integrationsprojekter.

Det helt store kunststykke er derfor at få alle parter til at se integrationsprojektet som en fælles opgave. Hos Illumi tager vi rollen som den mediator, der sikrer, at alle parter oplever et godt udbytte af integrationsprojektet, og at alle mellemregningerne bliver gjort op.

Vi tager initiativ og stiller de rigtige spørgsmål på de rigtige tidspunkter

Når vi sætter os i førersædet på et integrationsprojekt, har vi en stålsat vilje til at sikre

  • at alle de nødvendige diskussioner tages
  • at der etableres testmiljøer
  • at firewalls og proxyservere er taget ind i ligningen
  • at aftaler og snitflader fastholdes
  • at alt samlet set kommer i mål.

Plus en række andre mellemregninger.

Nøglen er, at vi tager initiativ til den rigtige kommunikation – om de rigtige emner og på de rigtige tidspunkter. Det er en initiativpligt, vi naturligt tager på os, fordi det i sidste ende er det, der sikrer værdi for dig som kunde.

Der har været et godt samarbejde mellem Illumi og vores Navision-leverandør, hvilket har været absolut afgørende for at kunne lykkes med projektet.


Pia Damgaard Bech, faglig koordinator hos Mejeriforeningen

Relaterede ydelser eller cases

Langt de fleste af vores webprojekter indeholder en eller anden form for integration til 3. parts-software.