Ishøj Kommune

For Ishøj Kommune har vi netop lanceret en ny og moderne hjemmeside, der tager hånd om alle aspekter af kommunikationen mellem kommune og borger

Hvor starter man, når man som direktion i en kommune beslutter sig for at udskifte en ældre Drupal hjemmeside-løsning, med en ny og moderne en af slagsen?

Man gør som de fleste; griber knoglen og kontakter kolleger i branchen for at høre om deres erfaringer med gode leverandører og fleksible CMS-platforme.I dette konkrete tilfælde, var der ikke var et entydigt svar på valg af leverandør, og det blev derfor valget af CMS-platformen, der indsnævrede feltet af mulige leverandører til løsningen.

Umbraco CMS virkede umiddelbart som en stærk og fleksibel løsning, og Illumi blev, qua vores status som Umbraco Gold Partner, i første omgang inviteret til at præsentere Umbraco CMS overfor en lille gruppe af projektets interessenter.

Efter en længere udvælgelsesproces, faldt valget på Illumi, og vi kunne efter et lille års tid påbegynde udviklingen af Ishøj Kommunes nye hjemmeside.

Udvalgte features i løsningen

  • Webtilgængelighed WCAG 2.1 (AA)
  • Dagsordener og referater mm. hentes automatisk fra SBSYS
  • Særlige artikler med relevans for alle kommuner hentes (og opdateres) automatisk fra borger.dk
  • Søgefunktion med avanceret relevansscoring af søgeresultater
  • Integration til Kultunaut

Udvalgte features i løsningen

  • Integration til HR-On
  • Opdatering af kommunens infoskærme i Umbraco Backoffice
  • Overvågning af "forældet" indhold i Umbraco Backoffice
  • PDF'er af pædagogiske lærerplaner bliver automatisk opdateret, når indholdet ændres
  • Universer og subsites til kommunens forskellige centre
Vores gamle hjemmeside var ikke længere up to date, og ønsket og behovet for en ny og topmoderne hjemmeside var påkrævet. Vi blev hjulpet igennem den svære proces på bedste vis, og særligt evnen fra Illumi til at finde løsninger på det uventede, og ikke mindst ønsker, der opstod undervejs blev løst formidabelt – vi følte os i gode hænder hele vejen igennem processen. Det færdige resultat taler vist for sig selv.

Søren Henriksen, centerchef for ledelse og strategi

MVP scope og agilitet i implementeringsfasen

Sammen med projektgruppen hos Ishøj Kommune scopede vi projektet ud fra en MVP (Minimum Viable Product) tilgang, hvilket har fungeret rigtig godt.

Vi har haft en agil proces omkring udviklingen, og efterhånden som fundamentet blev bygget, udvidede vi løsningen i takt med nye behov blev afdækket. Denne fremgangsmetode har betydet, at der kun er brugt økonomi på features, der skaber værdi for brugerne af løsningen.

UX-design

Kommunikationsopgaven på en kommunal hjemmeside er kompleks. Der er mange informationer på tværs af sektorer og til et hav af forskellige målgrupper.

Derfor har vi i designfasen arbejdet meget med informationsarkitektur, så de store mængder af indholdssider, er blevet grupperet og kædet logisk sammen, så borgerne intuitivt kan orientere sig og let finde det, de søger.

Vi benytter farvetemaer, til at visualisere forskellige områder/sektorer på websitet, hvilket også er med til at stimulere orienteringssansen.

Samarbejdet med Illumi har været enormt godt gennem hele forløbet. Illumi har været gode til at tilpasse processen efter vores ønsker og har altid været hurtige til at løse de udfordringer, vi er stødt ind i undervejs. Alt i alt har vi oplevet et enormt kompetent, professionelt, serviceminded team hos Illumi.

Lin Klinke Wæver, projektleder/digitaliseringskonsulent

Kernen i løsningen er fleksibilitet

Generelt er løsningen bygget op omkring en lang række indholdsmoduler, der gør det yderst fleksibelt for kommunens indholdsredaktører at oprette nye indholdssider. Redaktørerne kan gøre brug af video og billeder, nyhedslister, events, tematisering i forhold til sektioner mm.

Web Accessibility

Da Ishøj Kommune er underlagt retningslinjerne for webtilgængelighed, har vi i udviklingsarbejdet haft stort fokus på at sikre den nødvendig tekniske hjælp til brugere med forskellige funktionsnedsættelser.

Sammen med redaktørerne benytter vi platformen Monsido til det løbende arbejde med og overvågning af webtilgængelighed på hjemmesiden.

Alle redaktører har adgang til Monsido, og løsningen leverer et redaktør-id til Monsido, så de her kan holde et særligt øje egne sider, som de er ansvarlige for.

I udviklingsfasen har vi også testet løsningen på personer med synshandicap. I forbindelse med testen har de gjort brug af deres forskellige hjælpeværktøjer og givet os feedback på tilgængelighedsudfordringer, som en maskinel test ikke kan afdække. Løsningen lever naturligvis op til WCAG 2.1 AA retningslinjerne.

Universer

Det er muligt at oprette et vilkårligt antal universer, hvor fx institutioner kan have subsites med egen forside, simplificeret menustruktur samt en søgefunktion, der er afgrænset til det pågældende univers.

Illumi har leveret en både professionel og personlig indsats og sørget for at holde os i hånden hele vejen i overgangen fra vores gamle til nye hjemmeside. Når man overfører en stor hjemmeside med masser af indhold, vil der altid være udfordringer, men Illumi har altid trådt til og løst alle udfordringer på meget kompetent vis.

Emrah Sütcü, journalist/kommunikationskonsulent

Automatisk PDF

En feature, der er relevant inden for skole- og institutionsområdet, er muligheden for at genere en PDF af de pædagogiske læreplaner. Hver gang der ændres i indholdet på en side med en pædagogisk læreplan, bliver den tilhørende PDF opdateret.

Identifikation af forældet indhold

I en stor løsning med mere end 1000 sider, kan det være vanskeligt at sikre, at alle sider er opdaterede og har aktuelt og relevant indhold. Derfor har vi lavet en Umbraco Backoffice feature, der gør det muligt at definere en regel for, hvornår indhold er forældet samt angive, hvilken redaktør og afdeling, som har ansvaret for en given side. Herefter sender systemet dagligt en påmindelse på e-mail med link til de pågældende sider. Som redaktør kan du også være mere proaktiv og trække en liste over dine sider, der ikke har været redigeret i eksempelvis 3 måneder.

Kommunens infoskærme

I Umbraco Backoffice kan redaktørerne oprette indhold/slides til kommunens mange infoskærme i fx svømmehaller og på biblioteker. Et slideshow kan bestå af både almindelige slides med tekst og billede, men redaktøren kan også vælge at integrere feeds fra Kultunaut eller nyhedsartikler fra hjemmesiden.

Avanceret søgefunktion

Da løsningen indeholder mere end 1000 indholdssider, er det vigtigt med en god søgefunktion. Vi har implementeret en livesøgning, der giver øjeblikkelige søgeresultater, så snart du begynder din indtastning i søgefeltet. I søgeresultatet er emnerne vist med udgangspunkt i en kompliceret relevansscoring, så brugeren finder et godt søgeresultat blandt de øverste emner.

Integration til borger.dk

Gennem integration til borger.dk vises en række ”standard” artikler, som er gældende for alle kommuner i Danmark. Artiklerne hentes og synkroniseres automatisk fra borger.dk og udstyres med et datostempel, der fortæller, hvornår artiklen sidst er opdateret. Standardartiklerne indsættes på en side via et indholdsmodul, så siden kan beriges med andet indhold som fx billeder eller krydslinks til andet relevant indhold.

Integration til SBSYS

SBSYS er et udbredt kommunalt ESDH-system (elektronisk sags- og dokumenthåndtering). Integrationen gør det muligt at trække fx dagsordener, referater og lignende ind i Umbraco. Her bliver artiklerne indekseret, så de kan vises ved en søgning i indholdet på ishoj.dk.

Fra Umbraco Backoffice kan redaktørerne selv angive hvilke områder/udvalg, som skal vises i frontenden. Artiklerne synkroniseres løbende, ligesom man kan gennemtvinge en synkronisering, hvis der er behov for det.

Kundeprojekter

Mange af vores kunder kommer til os med ønsket om at få en unik løsning, som er tilpasset og egnet til de arbejdsprocesser, der i forvejen er i organisationen.

Alle kundeprojekter

Umbraco - verdens venligste CMS

Hos Illumi har vi arbejdet med Umbraco - verdens venligste CMS - i mere end 10 år og været en del af partnerprogrammet som Umbraco Gold Partner næsten lige så længe, og vi er vilde med det!

Relateret indhold

Vores kunder har fået nye markedsmuligheder, fordi vi sammen har skabt digitale platforme, der kan vokse sammen med forretningen.