Page Speed

Profilfoto - Andreas Gaardsted Vad

Digital marketingkonsulent

Andreas Gaardsted Vad

Forstå hvad page speed er, og hvad du skal være opmærksom på, når du planlægger din page speed strategi

I forlængelse af Googles udrulning af Core Web Vitals som primært fokuserer på hastighed og den generelle fokus på Page Speed, det har skabt, er det naturligt at tage performance-temperaturen på sin virksomheds website.

Det gør mange, og når de efterfølgende står med et larmende ”rødt” resultat (det, er der også mange, der gør særligt for mobilvisninger), går de i panik og kaster sig ud i forskellige optimeringer uden først grundigt at have overvejet eventuelle konsekvenser af en aggressiv page speed strategi. Hvad, du skal overveje i den forbindelse, kommer vi tilbage til.

Kort om Page Speed og ranking

Når det kommer til ranking i et søgeresultat, er der kun ét omdrejningspunkt for Google, og det er brugerne. Brugeroplevelsen er det, der sætter dagsorden for de kommende opdateringer af algoritmerne, der bestemmer de enkelte siders ranking i et givent søgeresultat.

Google vurderer, at der er stor sammenhæng mellem page speed og god brugeroplevelse. Page speed har derfor betydning for din ranking, men husk på, at det langt fra er den eneste parameter, der har betydning for brugeroplevelsen. Relevant indhold med høj autoritet, er mindst lige så vigtigt.

Bounce rate og ranking

Kombinationen af lav page speed på en side og en utålmodig bruger, giver en høj bounce rate. Bounce raten er en vigtig ranking faktor, og er din side hurtig, har den en bedre chance for en god placering i søgeresultatet end de langsommere sider.

Hvad er page speed?

Page speed måles på to parameter: Page Load Time og Time To First Byte.

Page Load Time er den tid det tager at vise al indhold på den specifikke side.

Time To First Byte er den tid det tager for browseren at modtage den første byte af information fra serveren.

Du kan teste din page speed med Google værktøjet PageSpeed Insights.

Har page speed optimering en omkostning?

Før du smider alt, hvad du har i hænderne og går all in på disciplinen page speed optimering, skal du nøje overveje, hvilke konsekvenser det kan få for din forretning.

Ifølge en analyse af 5 mio. websider, som Backlinko.com har lavet, er den altafgørende faktor for page speed størrelsen (page weight bytes) på websiden. Derfor har brug af billeder og måden billederne loades og komprimeres på stor betydning for en sides page speed. Færre og mindre ”tunge” billeder minimerer størrelsen på siden og øger således hastigheden.

Æstetik og visuel branding

For nogle virksomheder kan det sagtens give mening at skære ned på antallet af og opløsningen på billeder på deres websider, mens det for andre, hvor netop historiefortælling gennem billeder er en vigtig del af brandingstrategien, kan være særdeles risikabelt og med store konsekvenser for forretningen.

Java scripts

En anden stor ”synder” i forhold til lav page speed er brugen af Java scripts på siden. Noget Java script bliver anvendt til at afvikle forskellige funktioner på siden, mens andet bliver brugt af 3. parts systemer, som fx Google TagManager, Cookiebot eller anden cookie consent løsning, div. systemer til overvågning og tracking af brugeradfærd mm. Vi ser en tydelig forbedring på page speed, når vi slukker for de forskellige trackingscripts. Men om en forbedret page speed, der øger ranking, giver mere mening end muligheden for at tracke brugeradfærd og målrette markedsføringen herefter - det er en individuel vurdering.

Forstå brugernes søgeintention

Noget andet der kan medvirke til at afgøre, hvor du skal lægge din energi i forhold til page speed optimering, er brugernes søgeintentioner og den kontekst, de foretager søgningen i.

Der er stor forskel på vores adfærd, i forhold til om vi browser for at blive inspireret eller for at finde specifik information og svar på konkrete udfordringer eller spørgsmål.

Vi søger inspiration

I det første brugerscenarie, hvor vi browser for inspiration, ved vi ofte ikke på forhånd, hvad vi leder efter, derfor er vi også udstyret med en god portion tålmodighed og nysgerrighed i forhold til at gå på opdagelse. Vi orienterer os mere visuelt og forføres af billeder og videoer.

Vi vil have specifik information

Omvendt, hvis vi søger konkrete svar, er vi ikke nær så tålmodige. Vi returnerer hurtigt til søgeresultatsiden, og klikke på næste resultat på listen, hvis siden loader langsomt. Hvis vi er heldige, mødes vi endda af en featured snippet, med præcis de informationer vi søger øverst i søgeresultatet, og vi behøver således slet ikke klikke os videre til en webside.

5 indsigter om page speed

  • Den gennemsnitlige Time to First Byte (TTFB) hastighed er 1.286 sekunder på desktop og 2.594 sekunder på mobil.
  • Den gennemsnitlige tid, det tager at loade en webside fuldt ud, er 10.3 sekunder på desktop og 27.3 sekunder på mobil.
  • En gennemsnitlig webside loader mere end 80% langsommere på mobil end på desktop.
  • En sammenligning på verdensplan af forskellige CMS viser, at Wordpress og Wix ligger helt i bund, hvad angår page speed på mobilenheder.
  • Sidens størrelse (page weight bytes) er den altafgørende faktor i forhold til page speed.

Kilde: backlinko.com (2019)

Forstå brugernes søgekontekst

Hvor stor betydning page speed har for en bruger, afhænger også i høj grad af den kontekst, som søgningen foretages i.

Pausesøgning

Når vi venter på bussen, holder ryge- eller tissepause, eller af anden grund kortvarigt afbryder det, vi nu engang er i færd med, griber vi ofte mobilen for at browse internettet. Her er tid og tålmodighed en knapfaktor, og mødes vi af en langsom webside, er der stor sandsynlighed for, at vi bouncer.

Fordybelsessøgning

Alt efter hvor langt vi er i en given beslutningsproces og hvor komplekst produktet, vi køber, er, vil vi afsætte mere eller mindre tid til research. Websider, som vi forventer kan afdække og afklare komplekse spørgsmål, har vi en tendens til at udvise mere tålmodighed overfor. I denne kontekst er vi derfor ikke helt lige så tilbøjelige til at bounce, hvis vi skal vente lidt længere end gennemsnitligt, før siden er fuldt indlæst.

Konklusion

Der er ingen tvivl om, at page speed er en vigtig faktor for brugeroplevelsen og hermed også ranking. Derfor skal du, når du igangsætter en optimeringsproces, være opmærksom på, om de ressourcer du fjerner for at få hastigheden op, evt. får konsekvenser for dit brand og din marketingstrategi. Det er også vigtigt at vurdere websider individuelt og evt. optimere i forhold til brugernes søgeintentioner og forventninger til indholdet.

Er du mere nysgerrig på, hvad der påvirker Page speed, kan du læse den fulde rapport fra Backlinko

Andet indhold relateret til søgemaskineoptimering