Derfor kræver dit website løbende vedligeholdelse!

Afsætter du ikke ressourcer til løbende vedligeholdelse, mister dit website over tid sin status som et aktiv og bliver til en omkostning, der er svær at forklare

Der er vist efterhånden ikke nogen tvivl om, at der for de fleste virksomheder og organisationer er mange fordele ved at investere i sit website. Et nyt website kan være en ganske stor udskrivning, men et site med det rigtige tekniske fundament og indhold, kan på den lange bane være det aktiv, der skaber allerstørst værdi for din virksomhed.

Men hvordan sikrer jeg, det sker i praksis? Og er mit website overhovedet i en så kritisk tilstand, at der er grund til at skride til handling?

Hvis du kan nikke genkendende til nogle af disse oplevelser, har du god grund til at læse artiklen til ende:

  • Jeg godkender 10.000 vis af kroner hver måned hos vores IT-leverandør, men jeg føler ikke, vores løsning tilsvarende bliver forbedret.
  • Jeg poster ikke flere penge i vores webløsning, før vi ser nogle synlige resultater.
  • Det føles som om, vores løsning har mere nedetid end oppetid.
  • Vi bruger for stor en del af vores web-budget på brandslukning i stedet for nyudvikling.
  • Jeg ved ikke rigtig, hvilken værdi vores brugere har af websitet, men mange af vores medarbejdere benytter websitet flittigt som et internt opslagsværk eller til dokumentopbevaring.
  • Jeg oplever demotiverede medarbejdere (inklusive mig selv), der har givet op i forhold til at vedligeholde vores ’gamle’ webløsning.

I denne artikel giver vi dig vores bud på, hvad et godt website som minimum bør præstere, og hvorfor et website uden løbende TLC (Tender Loving Care) mister sin evne til at skabe værdi for din forretning.

Den dovne læser kan springe direkte til tjek-listerne i slutningen af artiklen, men er du nysgerrig på alle mellemregningerne og det, der ofte forårsager, at et i udgangspunktet godt website ’pludselig’ er blevet terminalpatient, så læs med fra starten.

Men først skal vi omkring det uundgåeligt spørgsmål, som de fleste nok kender svaret på, men foretrækker ikke at høre.

Har mit website en udløbsdato?

Den dårlige nyhed er; dit website HAR en udløbsdato.

Den gode nyhed er; passer du på dit website, forlænger du levetiden.

Den RIGTIGE gode nyhed er; får du udviklet et website på en solid platform med en sund kodebase, er det forholdsvist let at foretage løbende opdateringer og udvidelser både på den tekniske og designmæssige front.

Tender Lovning Care

I teorien kan websitet eksistere i mange år uden vedligeholdelse, men sitets tilgængelighed og de besøgendes brugeroplevelse – hvis de overhovedet finder frem til sitet – vil lide under det.

Derfor bør du jævnligt tage temperaturen på dit website og tilføre den nødvendige mængde kærlighed!

10 faktorer der indikerer, at dit website mangler TLC

I listen herunder finder du en række indikatorer på, at du med fordel kan give dit website mere opmærksomhed. Hvilken opmærksomhed dit website kan have brug for, får du indsigt i efterfølgende.

  • Når du benchmarker dit website i Analytics, performer det væsentligt dårligere end konkurrenternes.
  • Din afvisningsprocent er generelt stigende, og besøgende forlader dit site uden at foretage nogen handlinger.
  • Dit website loader for langsomt i forhold til dine nærmeste konkurrenter, og du bliver straffet SEO-mæssigt.
  • Du betaler for meget for din Google-annoncering, fordi dit websites tilstand påvirker din quality-score – og dermed den auktionspris, du betaler på dine keywords.
  • Du købte i tidernes morgen et responsivt website, men nu har teknologien ændret sig, og dit website har ikke fulgt med.
  • Du Googler din virksomhed og skal frem til side 5 for at finde det første søgeresultat.
  • Du har ingen eller kun få konverteringer på dit website, fordi de besøgende simpelthen ikke gør det, som du ønsker, de skal gøre.
  • Brugerne føler sig utrygge på dit site pga. manglende information om brug af cookies og opbevaring af personfølsomme oplysninger.
  • Dine marketingværktøjer er ikke en integreret del af webløsningen, og det er derfor svært at målrette annoncering til specifikke segmenter af besøgende.
  • Potentielle besøgende bliver advaret af Google om manglende HTTPS protokol og vælger af sikkerhedsmæssige årsager ikke at fortsætte til dit website.

Nu tænker du måske med strejf af håb, at et website med manglende vedligeholdelse muligvis ikke bidrager til vækst i din virksomhed, men omvendt heller ikke gør nogen skade – FORKERT…!

Med et website, der ikke er vedligeholdt, kan du let sætte din virksomheds gode image over styr. Et image det måske har taget mange år at opbygge.

For dine vigtigste interessenter vil det første møde med stor sandsynlighed være en online-oplevelse og i løbet af de første 5 sekunder, de er på dit website, vil de afkode om du er en troværdig, moderne og relevant samarbejdspartner.

I det følgende afsnit forklarer vi, hvad det er, som oftest er gået galt, når et website pludselig er i underskud af TLC.

God brugeroplevelse er foranderlig

"So ein Ding muss wir auch haben” Hvorfor?... fordi vi kan!

Fordi vi i dag kontinuerligt registrerer brugeradfærd, ved vi også langt mere om, hvad brugerne betragter som gode oplevelser, og hvad der kan forstyrre den adfærd, som vi i sidste ende ønsker, brugerne skal have på vores website. Derfor har vi i de seneste år set en opbremsning i udviklingen af smarte features, som implementeres, blot fordi det er teknisk muligt. Det har det betydet, at moderne UX-design er langt mere simpel og ensartet end tidligere. Har dit website ikke fulgt med udviklingen inden for UX og UI design, vil dine besøgende hurtigt og utålmodigt forlade dit site og næppe vende tilbage.

Vi er også blevet i stand til at registrere impulser i hjernen og afdække, hvad der trigger hjernen til handling. Hjernevidenskaben dokumenterer de mange måder, hvorpå vi bliver subtilt påvirket, mens vi er i gang med vores mange online aktiviteter. Bruger du den viden aktivt i dit content-arbejde, vil du med stor sandsynlighed kunne ’prime’ dine besøgende med præcist de budskaber, som aktiverer en særlig følelse og får dem til at skride til handling.

Dit website bør altid være opdateret med udgangspunkt i den nyeste tilgængelige viden om UX og brugeradfærd, så du giver websitet de bedst mulige forudsætninger for at skabe værdi for din forretning.

Kravet om tilgængelighed og sikkerhed skærpes

Kriterier for sikkerhed skærpes jævnligt ligesom kravene til visning på de mest gængse enheder og browsere. Derfor kan et website med manglende HTTPS protokol, manglende indeksering eller mobiloptimering hurtigt nå en udløbsdato, hvor den eneste mulighed for at tilgå websitet, er ved at indtaste websiteadressen direkte i browseren.

Et website, som ikke er vedligeholdt, taber kampen om de gode placeringer i et organisk søgeresultat og selv en præcis søgning på din virksomhedes navn, kan ikke altid sikre dig en visning på side 1.

Dit website degenereres over tid

Et nyt website, som er bygget op omkring best practice på både den tekniske og indholdsmæssige side, kan desværre med tiden blive til en lidt mudret oplevelse. Oftest sker det, fordi den oprindelige indholdsarkitektur ikke længere kan understøtte det aktuelle indhold, eller fordi websitet er druknet i indhold, som ikke er relevant for de besøgende, men mere tjener et internt arkiveringsbehov.

Princippet om, at for mange kokke fordærver maden, holder også i websitesammenhæng. Jo flere kokke, jo flere måder at udtrykke sig på og jo flere holdninger til indhold og design. Uden klare og aktuelle retningslinjer omkring design, indholdsstruktur, tone of voice mm, bliver et - i udgangspunktet - godt website over tid uklart i sit udtryk og sine budskaber. Dette kan få direkte konsekvens for brugeroplevelsen og websitets evne til at imødekomme brugernes ønske om overskuelighed og let adgang til relevant indhold.

Så hvad ER et godt website?

Et godt website er først og fremmest en ressource. Sagt lidt firkantet, arbejder dit website aktivt for dig, og det medvirker til at genere fx omsætning, leads, opmærksomhed mm. Som enhver anden ressource i din virksomhed, giver det god mening at have en forventning til, hvordan websitet skal bidrage til at sikre virksomhedens fortsatte udvikling og succes. På samme måde som en medarbejder bør opdateres på ny viden og meningsfulde arbejdsopgaver, kræver websitet ligeledes vedligeholdelse i form af opdateret teknologi og opdateret indhold, hvis det kontinuerligt skal kunne understøtte en positiv forretningsudvikling.

Et godt website er pengene værd

En investering i et nyt website, som for en større organisation eller virksomhed let kan lande på den anden side af 1 mio. kr., bør i udgangspunktet også indeholde overvejelser omkring de omkostninger, der er forbundet med at sikre en løbende god performance.

Afsætter du ikke ressourcer til løbende vedligeholdelse, mister websitet over tid sin status som et aktiv og bliver til en omkostning, der er svær at retfærdiggøre.

Et godt website kan gøre meget godt for din forretning. Det kan medvirke til at nedbringe omkostninger, og med det rette indhold kan dit website erstatte eller supplere din kundeservice og reducere ressourcerne til modtagelse af fx kundehenvendelser.

Det kan eksempelvis også spare dine sælgere 1000 vis af timer på landevejene i jagten på nye kunder, hvis websitet indholdsmæssigt formår at købsmodne de besøgende og konvertere dem til kunder.

Derfor handler spørgsmålet om ”hvad du får for pengene?” heller ikke om antallet af features i din løsning. Det handler om, at du estimer værdien af de resultater de forskellige features på websitet, kan medvirke til at skabe og sammenholder det med investeringen.

Vi ser desværre ind imellem nogle kedelige eksempler på løsninger, der på et givent tidspunkt ikke længere er pengene værd, fordi de koster mere at holde i lufte end de reelt tjener hjem.

Beslutningerne om at udvikle på din platform, bør tages ud fra løbende cost/benefit analyse udarbejdet sammen med din IT-leverandør. Det er en dyr fornøjelse at holde en dårlig løsning i luften, og omkostningerne til lappeløsninger beriger på ingen måde hverken løsningen eller din forretning men sikrer blot, at den er live.

Et godt website optimerer dit beslutningsgrundlag

Din organisations digitale infrastruktur skal være sammenhængende og sikre sammenspil mellem organisationens forretningsområder og facilitere datadeling på tværs af dine digitale platforme og enheder.

Et website, der er integreret til forskellige analyseværkstøjer, giver mulighed for at opsamle data om din forretning. Med disse data får du et solidt grundlag at træffe vigtige forretningskritiske beslutninger på, frem for det vi ofte tyer til i en travl hverdag – vane eller mavefornemmelse.

Et godt website sikrer tilgængelighed 24/7

Et godt website stiller viden og ekspertise til rådighed døgnet rundt på alle årets 365 dage. Du kan opbygge relationer til potentielle kunder, selv når virksomhedens medarbejdere er gået på en velfortjent juleferie. Det er bekvemt for din virksomhed men også for forbrugere og kunder, som har en forventning om at kunne Google sig frem til svar og viden, i samme øjeblik behovet opstår.

Til alle svar findes et spørgsmål – og en Googlesøgning!

Helt grundlæggende har man et website, fordi man ønsker nogen skal besøge det og blive beriget med det indhold, som er på sitet. Googles ranking-system indikerer på mange måder, hvad et godt website er, når det handler om at blive fundet i en søgning. Har du lyst til at dykke ned i omkring 200 Google-ranking faktorer, finder du et link i bunden af artiklen.

Et godt website kan være centrum for dine online-marketingaktiviteter

Langt de fleste online-marketingaktiviteter har det ene formål at lede trafik til dit website og få den besøgende til at foretage en klart defineret handling.

En god annoncering kan derfor let være spildt, hvis det eneste annoncen gør er, at lede trafik til et website, som ikke fastholder de besøgendes interesse og evner at motivere dem til handling. Du spilder ikke alene dine besøgendes tid, men mister også return on investment.

Hos Illumi betragter vi websitet som omdrejningspunktet for dine marketingaktiviteter. Det er på websitet dit indhold med alle svarene ’bor’. Det er også på websitet, at dine besøgende og kommende kunder, medlemmer eller andre interessenter for alvor lærer din virksomhed at kende. Det er på websitet, de finder svar på spørgsmål, som skal medvirke til at modne beslutningen om fx at blive kunde eller medlem.

Det er også på websitet, du cementerer relationen til de besøgende gennem fx en sign-up formular. Ligesom det er websitets indhold, du linker til i dine nyhedsmails.

Et godt website kræver derfor løbende vedligeholdelse i form af nye relevante artikler/indhold, som du aktivt kan bruge i din online-markedsføring.

De nyttige tjeklister

Tjekliste 1 er en generel baseline for et website. Lever dit website op til baseline, er du godt på vej.

Vil du have et stærkt og forandringsparat website – og det tænker vi, du gerne vil, siden du har læst næsten hele artiklen – skal du også være opmærksom på tjeklist 2. Den handler om forudsætningerne, der bør være til stede for, at du kan vedligeholde og udbygge dit website løbende og undgå, at det når sin udløbsdato.

Tjekliste #1 - Baseline for et godt website

Dit domænenavn bliver eksponeret i mange forskellige sammenhæng – både i søgeresultater, annoncevisninger, organiske opslag på sociale medier mm. Derfor er det afgørende, at domænenavnet skaber de rigtige associationer til dit brand.

Det visuelle website design bør afspejle din brand-identitet. Har din virksomhed ikke gjort sig tanker om, hvad I som brand signalerer, eller hvordan I ønsker at profilere jer, er det en oplagt øvelse at lave forud for udviklingen af et nyt website. Øvelsen kan med fordel laves sammen med den digitale designer, som skal oversætte brand-identiteten til pixels og grids, så udviklerne får et godt fundament at arbejde ud fra.

Der er mange faktorer, der gør en tekst læsbar. Typografien er afgørende, ligesom formuleringer og ordvalg har stor betydning. Sætnings- og afsnitslængde er afgørende samt ’luft’ på siden mellem tekstafsnit. Valg af billeder og andre visuelle elementer har også stor betydning for brugernes opfattelse af læsbarheden.

Noget ikke alle tænker på, er at dit website indimellem får besøg af ’robotter’, som ikke er i stand til at læse, se og forstå dit indhold på samme måde som et menneske. Disse vigtige besøgende er søgemaskinerne crawlers, som forstår et website via HTML koden. Derfor er god semantisk markup på dit website kritisk i forhold til at blive fundet og indekseret af søgemaskinerne. Uden indeksering – ingen mulighed for at blive vist i et søgeresultat.

Når vi læser en tekst, vurderer vi nærmest ubevidst fra første sætning, om teksten er værd at bruge tid på at læse. Hvis vi fornemmer, at teksten ikke formår at give svar på de spørgsmål, vi søger eller ikke kræser om det interessefelt, vi har, er vi lynhurtigt tilbage på søgeresultatsiden, og klikker på det næste link i rækken.

Det betyder, at dit indhold i overskrift og indledning skal retfærdiggøre, hvorfor en læser skal bruge 5-10 eller måske 30 min på at læse helt frem til sidste punktum. Formår du indledningsvist at overbevise din læser, er det naturligvis altafgørende, at resten af dit indhold også lever op til løftet, og du formår at linke læseren videre til andet relevant indhold på websitet. Få inspiration til kvalitetsindhold på linket sidst i artiklen.

Mennesker er vanedyr, og vi vil have hurtig adgang til det, vi søger. Som websitebrugere har vi efterhånden opbygget en forventning til, hvordan en standardnavigation fungerer, hvor den er placeret og hvad, der fx gemmer sig bag burger-ikonet i mobilvisningen. Vi ved også intuitivt hvad luppen betyder og de mange andre elementer, som har betydning for, hvordan vi navigerer rundt i indholdet på sitet.

Finder vi ikke det vi søger, hvor vi har for vane at finde det, bliver besøget til en halvdårlig og kort oplevelse, og vi søger informationen på et andet website, der er mere brugervenligt. Hvis du vil udfordre brugernes vanetænkning med dit UX-design, er det vigtigt, at du samtidigt nøje registrerer, hvilken betydning det får for dine brugeres adfærd og konverteringer.

Manglende komprimering af billeder, overload af reklamer, for mange plug-ins er noget af det, som kan have indflydelse på, hvor hurtigt dit website loader. I dag er der tale om millisekunders forskel på load-hastigheder, hvilket brugeren måske slet ikke når at opfatte, men set i et SEO-perspektiv er load-hastighed en vigtig ranking-faktor.

Som før nævnt, giver det ikke meget mening at have et website, som ingen ved findes. Langt de fleste brugere finder dit website første gang via en søgning i en søgemaskine. Der er dog mange websites, som forbliver uopdaget. Det gør de, fordi de enten ikke kan indekseres af søgemaskinerne, eller fordi de ligger så lavt placeret i søgeresultatet, at en søger har fundet et mere meningsfuldt resultat, længe inden de kommer ned til linket til dit site.

Websitesikkerhed er kritisk for både din forretning og dine besøgende. Cyberkriminalitet er et stigende problem, hvor det ikke kun er formålet at tømme en bankkonto, men også at stjæle værdifuld viden og know-how for at opnå en konkurrencemæssig fordel.

Websitesikkerhed handler også om dine brugere. Hvilke cookies efterlader dit website på brugerens enhed, hvilke personfølsomme data indsamler du, og hvordan opbevarer du disse oplysninger? Det er spørgsmål, som brugerne ønsker svar på. En for lempelig tilgang til reglerne omkring opsamling af personfølsomme oplysninger, kan skade din troværdighed og på sigt afholde brugere fra at besøge dit site.

Antallet af mobilbrugere eksploderer i disse år, og stadigt flere oplever udelukkende dit website fra håndholdte enheder, med de fordele og ulemper det giver. Fordele fordi håndholdte enheder er allestedsnærværende, og du bogstaveligt talt ’er i lommerne’ på din målgruppe. Som forbrugere interagerer vi ikke kun med en virksomheds website via en mobiltelefon eller en tablet, men vi forventer også samme informationer leveret via fx smartwatches, Shop Displays, VR headsets og Smart Home assistenter. Brugernes digitale oplevelse går i stigende grad på tværs af medier, hvilket stiller krav om, at dit indhold tilpasses de specifikke medier. Det stiller krav til din webløsning, om hele tiden at være optimeret til visning på de enheder, som på et givent tidspunkt er mest gængse.

Tjekliste #2 – Nødvendige forudsætninger for løbende vedligeholdelse

Når din forretning udvikler sig til fx nye markeder eller forretningsområder, eller dine kunders behov ændrer sig, er det vigtigt at din webløsning er gearet til at følge med udviklingen. Din webløsnings evne til at imødekomme dine fremadrettede behov afhænger af løsningens alder. Jo ældre løsningen er, jo flere udfordringer oplever vi, når vores kunder kommer til os med konkrete ønsker. I bedste tilfælde er det muligt at specialkode sig til en brugbar (og dyr) løsning, og i værste fald må du vente med at gå i luften med løsningen, til der er budget til at opgradere hele platformen.

Som kunde er det din opgave at sikre, at din webleverandør har en strategi for, at dit websites kodebase forbliver sund og smidig. Over tid kan en kodebase knopskyde og den holistiske sammenhæng gå tabt, hvis ikke koderne løbende ’refaktureres’ dvs gennemskrives, så der igen skabes god kodesammenhæng på tværs af løsningens mange features og integrationer. Denne form for vedligeholdelse er som regel ikke en del af websiteleverancen, og derfor kan du heller ikke forvente, at din webleverandør løbende holder øje med dit websites tilstand. Det gør de naturligvis, hvis det på forhånd er aftalt, og du har afsat økonomi til det.

Et website hvortil, der ikke tilføres de rigtige ressourcer – og i tilpas mængde – til vedligeholdelse, vil hurtigt blive en konstant dårlig samvittighed. Nogle gange bliver opgaverne omkring websitet kastet rundt mellem forskellige medarbejdere, hvis primære fokus IKKE er at få websitet til at performe bedst muligt.

Men ressourcerne er også eksterne. Dine webleverandører skal have de fornødne kompetencer til at lave moderne og holdbare løsninger på din webplatform.

"En god webleverandør forstår, hvad din løsning skal bidrage med i din forretning, og gør løbende opmærksom på et uudnyttet værdiskabende potentiale i din løsning. 

I sagens natur er der som regel flere parter i et webprojekt - nogle gange få og andre gange mange. I udgangspunkt har vi altid en kunde, som ønsker en løsning, hvor eksisterende og nye systemer skal samarbejde om en række opgaver. Udfordringen er, at disse systemer oftest har forskellige leverandører og brugere - både internt og eksternt.

Når to parter har bygget hver sin halvdel, så giver det desværre ikke automatisk ét hele. Der er "noget" i midten, som skal få det til at fungere i praksis - og det er denne magiske del i midten, der er kritisk i forhold til, om dine webprojektet lykkes inden for de afsatte ramme.

Om det er dig eller en projektleder hos din leverandør, er ikke så vigtigt, men NOGEN med de rette kompetencer skal påtage sig en vigtig rolle som mediator og sikre, at alle parter oplever et godt og værdiskabende udbytte af webprojektet.

Relateret indhold