

Én af Nordens største
Aarhus Festuge er en af Nordens største og ældste kulturfestivaler.
Med sit omfattende program underholder, overrasker og udfordrer Festugen de mange besøgende fra nær og fjern.
Festugen byder på nytænkende kunst- og kulturoplevelser fra ind- og udland, side om side med de mange musiktelte, der traditionen tro byder indenfor til fest og musik.
Et dynamisk samarbejde
Siden 2017 har vi haft et dynamisk samarbejde med Aarhus Festuge om deres kundevendte digitale platforme. Hér bliver de besøgende inspireret og får et godt overblik over alle de mange events, der løber af stablen henover festugens 10 dage. I år lancerer vi programmet på den helt nye version af Umbraco-platformen.
Det er et strategisk valg, der giver de besøgende en dynamisk og levende oplevelse, og som frem for alt er en stabil platform, som kan håndtere den store belastning af websitet i ugerne op til og under selve Festugen.
Illumi udviser som altid professionalisme og tålmodighed i arbejdet. Funktion og design må til tider vige for hinanden, og nogle gange er der endda et tredje hensyn, der kommer ind og komplicerer tingene yderligere. I god og tæt dialog har vi fundet frem til nogle løsninger, som vi i sidste ende mener, er med til at skabe en god oplevelse for brugerne af aarhusfestuge.dk og vores app.
Jonas Barfoed, kommunikationsmedarbejder hos Festugen
aarhusfestuge.dk er bygget som PWA
For at gøre aarhusfestuge.dk så tilgængelig som muligt fra mobile enheder, har vi bygget den nye Umbraco-løsning som en Progressive Web App eller PWA, som den også kaldes.
En PWA er en mobilvisning af websitet, som minder om det, vi kender fra en traditionel native app. Den har typisk både splash-screen og skrivebords-ikon, som er med til at give en rigtig app-feeling.
Tidligere havde Festugen en traditionel native app, som skulle vedligeholdes ved siden af websitet. Nu er app og website én og samme løsning, som både er lettere og mindre fejlbehæftet at vedligeholde. Læs mere om PWA
Vi har som altid haft brugernes oplevelse og behov i fokus, og i år mødes de af en frisk og opdateret hjemmeside, der fremstår skarpere visuelt - især på mobilen, hvilket bestemt er et stort plus.
Jonas Barfoed, kommunikationsmedarbejder hos Festugen
Nyt fundament bygget på Umbraco Headless CMS
Når vi bygger aarhusfestuge.dk som en headless-løsning, er det først og fremmest for at give et godt grundlag for hurtigt at få indholdet ud i nye kanaler og på nye typer af enheder.
I en headless-løsning konverterer vi CMS til en databeholder og bygger visningstemplates specifikt til de forskellige enheder, som indholdet skal vises på. Netop fordi front-end og back-end er adskilt, kan vi hurtigt bygge indholdsvisninger til nye enheder uden at skulle rode i kildekoderne til den øvrige løsning.
Det er blevet meget nemmere for redaktørerne at navigere i back-enden. Vi har gennem årene oparbejdet forskellige behov for at kunne tilgå informationer, sammensætte indhold på særlige måder eller skabe overblik over data, og med Umbraco er det blevet sat i et system, som passer os meget bedre.
Jonas Barfoed, kommunikationsmedarbejder hos Festugen
Nyt visuelt udtryk
Sammen med den nye tekniske platform har vi også introduceret en række forbedringer på brugergrænsefladen samt nogle forbedringer i forhold til at vise billeder og video på sitet. Derfor fremstår sitet med et nyt og forbedret visuelt udtryk.

Vil du høre mere om casen og vores samarbejde med Aarhus Festuge, så kontakt
Kundeansvarlig & partner