Event-website-aarhusfestuge.jpg

Aarhus Festuge

I denne case fortæller vi dig om et nærmest filantropisk samarbejde med en kulturinstitution, der i høj grad er drevet af frivillighed

Samarbejdet med Aarhus Festuge er helt specielt for os, fordi vi har valgt at støtte Festugen gennem et sponsorat. Aarhus Festuge er blot et af mange arrangementer, som medvirker til, at Aarhusborgere mødes på tværs af kultur og geografi. Og dét synes vi, er vigtigt at støtte op om. Casen fortæller dig også, hvorfor en formular i 12 skærmbilleder i stedet for ét, skaber en langt bedre brugeroplevelse og færre fejl.

God fornøjelse!
Rasmus Bollerup, partner i Illumi

Udfordringer

  • Digitalisering af det trykte program
  • Redaktionelt overarbejde
  • Over 1.000 events fordelt på 100 scener på bare 10 dage

Løsninger

  • Ny eventplatform i Umbraco CMS
  • Nyt digitalt oprettelsesflow til arrangørerne
  • Fokus på high performance

High performance-website med god brugervenlighed

Ikke kun de aarhusianske gader fyldes med store menneskemængder under Festugen. Aarhus Festuges website får ligeledes rigtig mange besøgende i ugen op til og under selve Festugen. Det stiller krav til et fejlfrit informationsflow, så de rigtige oplysninger om arrangementerne når ud til gæsterne, der hurtigt skal kunne danne sig et overblik på deres computere eller smartphones. Vi har derfor særlig stor fokus på performance og brugervenlighed i vores samarbejde omkring den løbende udvikling af websitet.

Ikke flere frustrerede arrangører

Tidligere kimede telefonerne på kontoret i Officersbygningen. En onlineformular af ældre dato, som arrangørerne skulle oprette begivenheder i, vakte stor frustration. Vi gik i dialog med Festugen og nogle af arrangørerne for at afdække, hvordan en ny og mere intuitiv formular skulle opbygges for at sikre de rigtige informationer på websitet. Helt konkret brød vi formularen op i 12 simple skærmbilleder, som guidede arrangørerne rigtig gennem oprettelsesprocessen.

“Efter vores redesign og opdeling af formularen er det blevet mere stabilt og sikkert for arrangørerne at oprette deres begivenheder. Festugen skal ikke bruge tid på telefonsupport, og arrangørerne får en langt mere gnidningsfri brugeroplevelse, så det er en succes for alle parter,“ siger partner hos Illumi, Rasmus Bollerup.
Image Grid: løsning Image Grid: løsning
Image Grid: løsning

Illumi er tovholdere i en hektisk hverdag hos Aarhus Festuge

Samarbejdet med Aarhus Festuge er lidt specielt, fordi deres website nærmest står ubrugt hen i 11 måneder om året. Så er der ugen, hvor festugen kører og tilsvarende de sidste tre uger op til, hvor vi forbereder og gør sitet klar til åbning. I Festugens kommunikationsafdeling er der mange forskellige frivillige og praktikanter tilkoblet, og holdopstillingen er forskellig fra år til år. Derfor har vi en vigtig rolle i forhold til at sikre kontinuitet i udviklingen og vedligeholdelsen af websitet.

“Det er guld værd, at Jimmy bryder ind og siger, at det prøvede vi vist nok sidst. Ellers kan man tit lave løsninger, man egentlig har prøvet før. Relationen er blevet tættere, for vi har fået et forhold, der handler om mere end forretning. Vi er faktisk sammen om det her projekt,” uddyber Jonas Barfoed.
“Det er alfa og omega for os at have et velfungerende website som det, vi har fået fra Illumi”
Jonas Barfoed, kommunikationsmedarbejder ved Aarhus Festuge

Et godt sponsorsamarbejde

Lokale og nationale sponsorer giver hvert år en håndsrækning, så Festugen kan blive en realitet. Men det forudsætter også, at virksomhederne har lyst til at være medskabere. Det har vi i Illumi, fastslår Rasmus Bollerup, som tilføjer, at Illumis medarbejdere står i kø for at komme til at arbejde for Festugen. Den indstilling mærker de hos Aarhus Festuge.

Samtidig har det været ekstremt vigtigt for Aarhus Festuge, at vi var lette at komme i kontakt med og reagerede hurtigt, hvis der var akutte udfordringer på deres high performance site.

”Den handler om, at vi sammen hele tiden skal forbedre det eksisterende. Illumi kaster ikke bare ting op i luften for at vise, hvad de kan - de er opmærksomme på, at det også skal lande et sted, som giver mening for os. Og det er en fed måde at arbejde på, specielt når man sidder med noget, som er lidt rodet en gang i mellem - både fordi det er kultur, men også fordi, det er et website, som har det liv, det nogle gange har,” afslutter Jonas Barfoed.

Relateret indhold