Med Open Graph Tags styrer du, hvordan en side deles på sociale medier
Open Graph Tags kan have stor betydning for din CTR og konverteringsrate
Du har sikkert brugt lang tid og mange kræfter på at opbygge et website, som du gerne vil have, folk deler på Facebook, Twitter, LinkedIn mv. Men har du testet, at det tekniske fundament er på plads for, at dine sider kan deles optimalt?
Måske kender du ikke betegnelsen Open Graph tags, men du har garanteret stiftet bekendtskab med funktionen, når du deler indhold fra websites på sociale medier. Når du fx deler et indhold på FB eller LinkedIn, vises der et lille billede/thumbnail og en kort tekst, der beskriver, hvad det, du deler, handler om.
Facebook har med Open Graph Tags givet mulighed for at vise et billede, en overskrift og en tekstbeskrivelse, og det er derfor altafgørende, at du selv tager affære og definerer, HVAD der skal vises.
Hvad er Open Graph Tags?
Du kan betragte Open Graph Tags som en pladsholder, designet til at fortælle læseren om indholdet, der deles eller linkes til. Hvad Facebook eller andre sociale medier viser i pladsholderen, kan du selv påvirke.
I langt de fleste Content Management Systemer, har du på mulighed for på let vis at definere Open Graph billede, titel og beskrivelse.
Hvis du ikke definerer OG tags, vil Facebook selv finde nogle oplysninger på siden og vise i forbindelse med linket til siden. Sammenhængen i budskabet for siden du vil linke til, kan derved let gå tabt, når Facebook selv henter indhold fra en random kontekst.
Sådan gør du
Du bør som minimum defineret Open Graph tags for alle de sider, som du umiddelbart synes er delbare, og forsøgt at skabe en sammenhæng mellem billedet, overskriften og den beskrivende tekst. Til sammen giver elementerne et klart budskab, hvilket er helt afgørende for, om linket videresender trafik til dit website.
Hvordan tjekker jeg visningen af Open Graph på mine sider?
Facebook har et glimrende værktøj Sharing Debugger, som giver dig en forhåndsvisning af dine Open Graph data. Du skal blot indtaste en url og herefter får du en Open Graph visning. Hvis visningen ikke stemmer overens med de Open Graph data, du har angivet for din side, er det fordi Facebook viser dig 'gamle' data, som er lagret. Ved at trykke 'scrap again' henter Facebook de nyeste Open Graph data for din side, og dit indhold er nu klar til at blive delt.
LinkedIn har et tilsvarende værktøj Post Inspector.
Open Graph Tags kan have stor betydning for din CTR og konverteringsrate
Hvis du undlader at lave Open Graph Tags, vil Facebook selv søge nogle informationer, som kan vises ved deling – og det er ikke altid lige heldigt, hvad der kommer ud af det. Et uhensigtsmæssigt valg af indhold, hvor der ikke er overensstemmelse mellem overskrift, billede og tekst, kan have stor negativ indflydelse på læsernes opfattelse af din brandidentitet.
Bruger du tid på at definere Open Graph Tags, kan det derimod skabe større CTR – click through rate til dit website, som også har betydning for din ranking i newsfeedet. Læs mere om newsfeed ranking og sociale medier her