SEO - korrekt brug af overskrifter

Anvendelse af headings (overskrifter)er en vigtig del, at dit onpage SEO-arbejde.
I denne artikel forklarer vi dig, hvad headings er, og giver vi dig nogle simple men gode tips til at sikre, at søgemaskinerne afkoder dine headings korrekt.

Hvad er headings?

Det er vigtigt at slå fast, at i forbindelse med søgemaskineoptimering er en heading ikke bare en overskrift, som du har givet en anden styling i form af en anden font, skrifttype eller tekst markeret som bold/fed. En <heading> er et tag, der fortæller søgemaskiner, at en given tekst skal betragtes som en overskrift.

En heading er ikke det samme som en overskrift

Vi har rigtig mange uvaner, når det kommer til formatering af tekster, hvilket kan blive kritisk, når der er tale om online-tekster, som søgerobotterne skal læse.

Forestil dig, at du har udarbejdet et længere dokument i Word, og gerne vil lave en indholdsfortegnelse. Har du benyttet den rigtige overskriftsformatering, er det forholdsvist let for programmet at generere en overskuelig indholdsfortegnelse, men har du blot stylet overskriften som fed og med en større font, er det umuligt for systemet at skelne overskrift fra brødtekst.

Brug headlines til at prioritere dit indhold

Brug af formaterne H1, H2, H3 (du kan sagtens have flere end 3 headline-formateringer) er en semantisk mark-up, som bl.a. hjælper søgerobotterne med at prioritere vigtigheden af dit indhold. Søgerobotterne leder først i overskrifter – hvis du altså har tagget dem som headlines – for at finde ud af, hvad dit indhold handler om, og en H1 overskrift er i den forbindelse vigtigere end H2 osv.

Sådan tagger du dine overskrifter rigtigt

Når du arbejder i din CMS teksteditor, har du mulighed for at tagge din tekst. Du kan formodentligt i en dropdown menu vælge, om teksten er paragraph, H1, H2, H3, quote mm. Tekstformaterne adskiller sig fra hinanden i deres styling, og vil visuelt fremstå meget forskellige. Netop derfor begår mange den fejl at vælge det tag, der passer bedst ind i den visuelle helhed.

Hvis du nu sidder og tænker, ”jeg forstår det i teorien godt, men i virkeligheden ser det bare bedre ud, når jeg benytter en H3 til min sidetitel, eller en "fed" tekst til en overskrift i en mellemrubrik – ja, så er du langt fra den eneste.

Forkert brug af headline-formaterne går ikke nødvendigvis ud over bruger- og læseoplevelsen, men det gør det meget vanskeligere for søgerobotterne at crawle og forstå dit indhold.

Afhængigt af dit CMS har du forskellige muligheder for at style dine headline-tags, og det bør derfor være noget af det første, du gør, inden du begynder at producere indhold.

Brug overskrifter, der siger alt og ingenting

Overskriften er et vigtigt anslag. Jo mere engageret dine læser er allerede fra den første sætning, jo større sandsynlighed er der for, at de fortsætter deres læsning til gavn for sidens ranking. Se mere om SEO og tid på siden.

En god overskrift skal selvfølgelig sige noget om indholdet i det kommende afsnit, men den må også gerne overlade noget til fantasien og stimulere vores naturlige nysgerrighed. En god sideoverskrift antyder også hvad læseren får i bytte for sin dyrebare tid og sidste men ikke mindst, bør den indeholde et søgeord eller være formuleret som en søgeordsfrase.

Relateret indhold