
Kursussystemer
Kursus- og kompetencesystemer
Et godt kursussystem automatiserer opgaver forbundet med kursusplanlægning, afvikling og opfølgning samt sikrer god kommunikation til kursisterne
Vi har ingen standardsystemer på hylderne, men bygger hver løsning i forhold til en nøje afdækning af, hvordan et kursussystem skal hjælpe til vækst i forretningen eller lette de administrative opgaver for vores kunder.

Hvad kendetegner et godt kursussystem?
Et godt kursussystem kan:
- automatisere administrative opgaver forbundet med kursusplanlægning, afvikling og opfølgning
- give bruger/kursister tryghed, fordi de hurtigt fornemmer, der på professionel vis er taget hånd om det hele
- håndtere personfølsomme data korrekt
- hjælpe brugerne med at nå deres potentiale gennem relevante og aktuelle kurser
- forbinde med organisationens økonomisystem
- integreres sømløst med resten af websitet
- tale sammen med en uddannelsesinstitutions andre administrative systemer – fx UDDATA+ og voksenuddannelse.dk
For blot at nævne nogle
Hvad kan et kursussystem hjælpe med?
Som sagt laver vi skræddersyede løsninger til vores kunder alt efter behov, men for at nævne nogle af de opgaver et godt kursussystem kan er her et par bud:
Onboarding
Et godt onboarding-forløb er med til at sikre, at alle nye medarbejdere får en solid introduktion til deres nye arbejdsplads. Forløbet kan administreres og tilrettelægges i et specialudviklet system, og der kan indbygges godkendelsesprocesser og tjekspørgsmål undervejs.
Kompetenceudvikling
På mange arbejdspladser er der stort fokus på løbende at udvikle medarbejdernes kompetencer gennem kurser og uddannelser. Derfor er der behov for et system til dels at synliggøre eventuelle ”gaps” i forhold til kompetenceniveauet, men også til at tilbyde konkret opkvalificering gennem fx e-læringskurser og/eller sidemandsoplæring.
Yderligere er der i mange brancher specifikke certificeringskrav, som jævnligt skal opdateres. Alt sammen kan med fordel håndteres i et specialbygget kursussystem og skabe grundlag for god visionær ledelse.
Elementer i et kursussystem
Et kursussystem indeholder typisk en kursusoversigt, tilmeldingsfunktion, backoffice administration samt opfølgning og evaluering. Hver del kan vi implementere med en varierende grad af funktionalitet i forhold til det enkelte kundebehov.
Kursusoversigt
- En online oversigt over alle kurser og aktiviteter og tilhørende beskrivelser
- Søge og filtreringsmuligheder i kursuslisten
- Overskueligt søgeresultat med fx opdeling i forhold til fagområder eller andre relevante kategorier
- Tilmelding til mailliste, så du bliver notificeret når nye kurser oprettes
Kursustilmelding og betaling
- Et intuitivt tilmeldingsflow, skal gøre det let at tilmelde sig et kursus eller en venteliste
- Synkronisering af kalender
- Betalingshåndtering
Administration
- Udsende autoresponders som fx huskelister, kørselsvejledning, påmindelser, kursusbeviser, deltagerlister mm
- Oprettelse af skabeloner
- Registrering af fremmøde/deltagelse
- Ventelistehåndtering
- Budgetlægning for det enkelte kursus og visning af fremdrift i indtægten
Opfølgning og evaluering
- Registrering af gennemførelse og udsendelse af kursusbevis
- Opsætning af div. rapporter til at få overblik over fx aktiviteter, økonomi og kompetenceniveau

Et kursusystem kan være mange ting, så vi tager gerne en indledende snak – helt uden beregning.
Kunderådgiver & partner