ecomerce-normal.jpg

Normal

Derfor synes jeg, du skal læse denne case om vores samarbejde med Normal

Når du har læst casen til ende, er du blevet klogere på, hvilken betydning et flersproget website har for et brand, hvorfor en hurtig eksekvering ikke er ensbetydende med en ringere kvalitet, og hvorfor et mobilvenligt website var den helt rigtige løsning for Normal. Casen er baseret på mine oplevelser i projektforløbet og et interview med Søren Sivebæk, Head of IT hos Normal.

God fornøjelse!
Rasmus Bollerup, partner i Illumi

Udfordringer

  • Eksisterende website understøttede ikke ny global reklamekampagne
  • Problematisk at distribuere indhold til sites med andre sprog
  • Ingen produkt- og sortimentsvisning på eksisterende website

Løsninger

  • Nyt website med produktsider, som har fokus på mobil brugervenlighed og brandgenkendelse
  • Site med fire sprogversioner og mulighed for løbende udvidelser
  • Uddannelse af nøglemedarbejdere i content management på sitet
  • Site der understøtter arbejdet med digital marketing og SEO

Det hele startede med en opringning fra Envision

Reklamebureauet Envision har gennem flere år været Illumis samarbejdspartner, når en designopgave har udviklet sig til også at omfatte mere dybdegående digitale elementer, som kræver særlige kodekompetencer.

En uge efter det første møde med Normal og Envision var vi i gang. Envision havde allerede udarbejdet en TV-reklamekampagne og fastlagt de visuelle linjer i forhold til det nye website, og da Illumi blev inddraget i projektet, var der blot to måneder til Normal-kampagnen rullede ud på TV-skærme landet over. Reelt havde vi én måned til at udvikle platformen for det nye website, da Normal selv skulle lægge indhold ind efterfølgende.

For mange lyder det måske som et uløseligt projekt, men nu skal du høre, hvordan det lykkedes for os.

Nøglen til et godt samarbejde mellem flere bureauer

For at komme i mål med opgaven på så kort tid var det nødvendigt med en god og hurtig forventningsafstemning mellem de tre parter i forhold til fagområder og beslutningskompetencer. En realistisk kravsspecifikation og en gensidig tillid til at vi på hver vores områder var kompetente til at træffe ad hoc beslutninger om udviklingen af sitet, var årsagen til, at vi lykkedes til tiden med et velfungerende site. Nå ja, og selvfølgelig en del hårdt arbejde – naturligvis :)

I Illumi, havde vi Jimmi Hassel på opgaven. Jimmi er vores digitale designer og ekspert i at omsætte reklamebureauernes visuelle koncepter til fantastiske digitale brugeroplevelser.

Hvad gjorde vi så helt konkret sammen med Normal?

Vi havde overordnet tre opgaver:

  • Opbygge et nyt website med produktsider, som havde fokus på mobil brugervenlighed og brandgenkendelighed.
  • Opbygge et site med 2 sprogversioner. Vi har efterfølgende udvidet til fire sprog.
  • Uddanne nøglemedarbejdere i brug af sitet.
”Illumi er gode til eksekvering. De er hurtige til at rykke og forstå opgaven, og de er hurtige til at få sat tingene op og leveret”
Søren Mølgaard Sivebæk, Head of IT hos Normal

Brugervenligt website – uden for mange dikkedarer!

Som brand er Normal kendt for at have en ærlig og helt ’normal’ kommunikation med forbrugerne, og det var væsentligt, at det nye website afspejlede samme ærlighed i design og funktionalitet. Den løsning, vi har udviklet sammen, er først og fremmest designet til at give Normals kunder den bedste brugeroplevelse fra en mobilenhed – en brugeroplevelse, der handler om at give kunderne information om butikker og produktsortiment. Sitet skal i sin enkelthed give kunderne svar på spørgsmål om, hvor den nærmeste butik er, hvilke varer har de på hylderne, og hvad de koster.

”Vi ønskede en Mobile First løsning, da vi kan se, at det primært er fra mobilenheder, vores kunder søger informationer om os. Vores primære segment er yngre mennesker, som er online via mobilen det meste af dagen,” fortæller Søren Mølgaard Sivebæk.

”En Mobile First-løsning er også en fordel for virksomheder der handler med kortvarige forbrugsgoder, hvor konkurrencen er hård og forbrugerne googler sig til sammenligninger af priser og produkter. Et mobilvenligt site med et aktuelt og relevant indhold er vigtigt i forhold til Google-ranking, som sammen med andre faktorer påvirker din placering på Googles søgeresultatside” forklarer Joan Halager-Dam, digital marketing specialist hos Illumi

Bara lung, du är helt Normal

Et website med flere sprogversioner er med til at øge brugeroplevelsen og sikre en mere direkte kommunikation med kunder på andre markeder end det danske. Løsningen, som vi har udviklet sammen med Normal, indeholder på nuværende tidspunkt fire sprogversioner, og en femte er på vej. Det er i det hele taget hurtigt og nemt at udvide med flere sprog i takt med, at virksomheden beslutter at åbne butikker på nye markeder. Med metatags har vi sikret, at søgemaskiner forstår at indeksere sprogversionerne korrekt og vise den rigtige sprogversion, når du fx besøger Normal websitet fra en norsk, svensk eller tysk IP-adresse.

1.png

Hvorfor er for lidt tid nogen gange en fordel?

I samarbejdet med Normal blev tidspresset den afgørende faktor for, at vi endte op med et site, som leverede præcis, hvad det skulle på en simpel og brugervenlig måde – og til tiden!

Var det let? Nej, det var det bestemt ikke, fordi vi hele tiden måtte skyde ’geniale’ ideer til hjørne og fokusere på MVP – Minimum Viable Product, der på dansk kan oversættes til noget i retning af 'det mindst mulige' gangbare produkt.

Vores erfaring er – denne case ingen undtagelse – at alle parter i samarbejdet bliver nødt til at foretage en række fra- og tilvalg, som gør produktet langt mere simpelt og brugervenligt for slutbrugerne. I dette tilfælde skulle det være simpelt og overskueligt for Normals medarbejdere at arbejde med på egen hånd, og det skulle være en god digital oplevelse som kunde at besøge websitet.

Når vi i Illumi udvikler ud fra et MVP-princip, tvinger vi os selv til at fokusere på kundens krav og slutbrugerens generelle oplevelse og ikke vores egne nørdede løsninger, som vi selv holder så umådeligt meget af. Vores og kundernes ’darlings’, tilføjer vi løbende, hvis det overhovedet giver mening og ikke blot fordyrer udviklingsopgaven.

Vi prioriterede en god overdragelse af det nye site

Hos Illumi vil vi gerne følge vores projekter helt til dørs, og vi ’slipper’ først kunderne løs, når vi er sikre på, at, at de har den fornødne indsigt til at få succes med den nye platform. Selvom tiden var knap prioriterede vi at afholde en workshop for Normals nøglemedarbejdere, hvor vi trænede dem i på egen hånd at lægge nyt indhold op og stå for den løbende udbygning og vedligeholdelse af indholdet på sitet. Derfor tilrettelagde vi en dags workshop med nøglemedarbejderne, hvor vi sammen lagde de første billeder og tekster på sitet. Herefter var de stort set selvkørende.

Relateret indhold

En løsning med fokus på at gøre indholdsarbejdet smartere
DALI

En løsning med fokus på at gøre indholdsarbejdet smartere

DALI har fået et website, hvor de nu har fuld kontrol over indholdsarbejdet på flere sprog og subsites. Læs her, hvordan vi forberedte websitet til DALIs globale markedsstrategi.

Læs mere
Med Umbraco CMS får du en fleksibel og skalerbar platform, der understøtter integrationen til dine andre systemer
Umbraco CMS

Med Umbraco CMS får du en fleksibel og skalerbar platform, der understøtter integrationen til dine andre systemer

Hos Illumi er vi vilde med, at platformen er fuldstændig fleksibel, så vi kan bygge præcist det, vores kunder har brug for. Læs her, hvordan vores dygtige udviklere skaber fuld integration mellem kundernes mange systemer og platforme.

Læs mere
Vi udvikler mobilvenlige webshops
eCommerce

Vi udvikler mobilvenlige webshops

En succesfuld webshop kræver langt mere end gode billeder og konkurrencedygtige priser. Den skal ligeledes understøtte og sikre kunderejsen helt frem til kassen. Læs her, hvad du skal sikre dig, når du etablerer eller ombygger din webshop.

Læs mere
Større rækkevide med flere sprog
Sprogversionering

Større rækkevide med flere sprog

Et website med flere sprog er med til at øge brugeroplevelsen og sikre en mere direkte kommunikation med kunder på andre markeder end det danske. Læs også, hvordan vi sparer indholdsredaktører for 100 vis af timer ved blot et klik.

Læs mere
Det basale er altid på plads, når du samarbejder med os
Baseline hos Illumi

Det basale er altid på plads, når du samarbejder med os

Der er overordnet to forhold, som er helt afgørende for dit websites succes; Oplevelsen dine besøgende får, når de interagerer med sitet og det tekniske fundament. Læs her, hvad vi gør for at sikre et godt stabilt fundament for dit website.

Læs mere