CISU
CISU håndterer millionpuljer med specialudviklet administrationsløsning
CISU – Civilsamfund i Udvikling – er Danmarks største medlemsorganisation for civilsamfundsorganisationer med globalt engagement. Medlemsorganisationerne samarbejder med lokale partnere i udviklingslande over hele verden. Sammen laver de konkrete indsatser, der skal hjælpe lokalbefolkningerne med at hjælpe sig selv.
Det danske udenrigsministerium afsætter løbende puljer til at støtte udviklingsprojekterne økonomisk. Her kommer CISU ind i billedet, for puljerne varetages blandt andet af CISU, som sørger for at fordele midlerne efter gældende love og hensigtserklæringer.
Fra håndholdt til digitalt samarbejde
Når bevillingspuljer skal forvaltes på bedst mulig vis, ligger der et enormt administrativt arbejde bag. Groft skitseret handler det blandt andet om:
- Ansøgningsrunder: CISU varetager ansøgningsrunder, hvor civilsamfundsorganisationer kan søge om midler til udviklingsprojekter.
- Bevillinger og afslag: Det er også CISU, der vurderer ansøgninger og begrunder bevillinger og afslag.
- Løbende udbetaling af midlerne: Ofte udbetales puljer ikke på én gang men efterhånden som milepæle nås i de enkelte projekter. CISU varetager udbetalinger.
- Løbende kontrol og afrapportering: For at sikre optimal anvendelse af de tildelte midler – og eksempelvis spotte tegn på korruption eller andre uregelmæssigheder – skal medlemsorganisationerne løbende indrapportere forskellige oplysninger.
- Rapportering ved projektets afslutning: Når et projekt er afsluttet, skal de involverede organisationer endnu engang aflægge rapport.
- Uddannelse og erfaringsudveksling.
Tidligere håndterede CISU alle disse mange komplekse opgaver og processer i flere forskellige systemer. Økonomisystem, e-mails, Excel-ark og øvrige dokumenter og systemer blev benyttet på kryds og tværs, og de mange puljeforvaltere havde forskellige måder at arbejde på. Desuden var det op til den enkelte puljeforvalter at håndtere data – herunder persondata – korrekt.
Efterhånden steg behovet for at strømline processerne og lette det administrative arbejde. Med dét for øje har Illumi – i tæt samarbejde med CISU – udviklet administrationsløsningen Vores CISU.
Med Vores CISU har CISU digitaliseret hele samarbejdet med deres medlemsorganisationer og samlet det ét sted. Ansøgningerne foregår digitalt, og det samme gør bevillinger, afslag, milepælshåndtering, rapportering, overvågning og øvrig sagsbehandling. Vores CISU er naturligvis tæt forbundet med CISUs ERP-system, så CISUs medarbejdere ikke skal indtaste de samme data i flere forskellige systemer.
Udtalelse
Vi har tænkt "plejer" om
Dialogen med Illumi-teamet har hjulpet os med at tænke ”plejer” om og fjerne unødige trin i vores daglige arbejdsprocesser.
Helene Kannegaard, forvaltningskonsulent
Selvbetjening og sikkerhed
Medlemsorganisationerne indtaster selv de data, CISU skal bruge fra dem, og løsningen hjælper dem til at gøre det korrekt. Hvis noget mangler, eller hvis oplysningerne kræver menneskelig indblanding, får puljeforvalterne besked, så de kan reagere. Fx bremser systemet al aktivitet, hvis der konstateres uregelmæssigheder. Først når uregelmæssigheden er løst, kan aktiviteterne starte igen.
Al korrespondance gemmes, og ændringer logges. Der er derfor aldrig tvivl om, hvem der har gjort hvad. Dét er med til at højne sikkerheden omkring puljehåndteringen – og højne datasikkerheden.
Et livscyklussystem til puljehåndtering
I dag kan puljeforvalterne altså fokusere deres arbejde mod værdiskabende opgaver i stedet for at drukne i administration. Og de kommer ikke så let til at gøre noget forkert, for i Vores CISU er der fastlagte procedurer for hele sagsbehandlingen.
Med Vores CISU har vi fået et system, der hjælper os rigtig meget i vores hverdag. Efter en kort indkøringsfase er vi blevet hurtigere til at udføre de samme opgaver, simpelthen fordi systemet hjælper os til at gøre tingene smartere end før.
Helene Kannegaard, forvaltningskonsulent i CISU
Med andre ord har CISU fået et digitalt sagsbehandlingsværktøj til at håndtere hele livscyklen omkring puljeforvaltningen. Og medlemsorganisationerne har fået en ensartet indgang til at søge og komme i betragtning til puljerne. Derudover hjælper Vores CISU dem hele vejen igennem til at overholde krav og deadlines, så udbetalingerne kan ske efter planen.
Ud over at forvalte puljemidler, tilbyder CISU deres medlemmer kurser, rådgivning, netværk og online guides. Alt sammen for at styrke og udvikle organisationernes arbejde. Hvis du er nysgerrig efter, hvordan CISU også håndterer dén del digitalt, så tjek deres website, som vi har udviklet sammen med dem.
Mere om specialudviklede forretningssystemer
Vi udvikler forretningssystemer for virksomheder og organisationer inden for uddannelsessektoren, transport- og logistiksektoren, byggesektoren, serviceindustrien og mange flere.
Kundeprojekter
Vores kunder har fået nye markedsmuligheder, fordi vi sammen har skabt egenudviklede digitale platforme, der kan vokse sammen med forretningen, og som ikke besidder nogle af de snærende bånd, som mere standardiseret software kan være præget af.