Hvad er en afvisningsprocent?
Hvad er en GOD afvisningsprocent? Og hvor bor den i Google Analytics? Hvad kan du gøre for at forbedre den? Dét og meget mere forklarer vi i denne artikel.
Visuelt kan afvisningsprocenten sammenlignes med en svingdør, hvor procentsatsen er et udtryk for hvor mange, der går ind ad svingdøren men aldrig når butikken. De sætter et kortvarigt fodaftryk på matriklen, men fortryder og tager turen med svingdøren ud igen. Det siger sig selv, at det er der ikke meget økonomi i for dig og din forretning.
Afvisningsprocent eller bounce rate?
Afvisningsprocent og bounce rate er to begreber for nøjagtigt det samme – altså den procentvise andel af besøgende, som forlader dit website uden at interagere med indholdet.
Helt overordnet gælder det selvfølgelig om at have den lavest mulige afvisningsprocent, da det sjældent kan betragtes som en succes, at brugerne smutter igen. En høj afvisningsprocent kan dog være mere naturligt for nogle sider – hvorfor, vender vi tilbage til i et senere afsnit.
Du får også i denne artikel tips til, hvor du finder oplysninger om dine afvisningsprocenter, og hvad du konkret kan gøre for at forbedre dem.
Artiklen giver dig bl.a. svar på disse spørgsmål
- Hvorfor er afvisningsprocenten vigtig?
- Hvad er en konvertering?
- Er en høj afvisningsprocent forkert?
- Hvor bor afvisningsprocenten i Google Analytics?
- Hvordan forbedrer jeg min afvisningsprocent?
- Hvordan bruger jeg split-tests?
Hvorfor er afvisningsprocenten vigtig?
Hver enkel side har en afvisningsprocent, og netop denne procentsats er en effektiv indikator for, hvor god du er til at fange de besøgendes interesse med dit indhold og hermed animere dem til at klikke videre på andet indhold.
Afvisningsprocenten er en simpel beregning. Har dit website fx 200 besøgende, hvor 80 af dem kun ser indgangssiden, altså den side de lander på og derefter klikker væk, har du en afvisningsprocent på 40%.
En lav afvisningsprocent betyder at sitet er 'effektivt' og formår at få de besøgende til at klikke videre og forhåbentlig foretage den ønskede konvertering.
Afvisningsprocenten er ikke kun en god indikator for dig selv i forhold til at optimere dit indhold, så brugeroplevelsen forbedres, men den har også indflydelse på din Google-ranking.
Hvad er en konvertering?
En konvertering er for mange i den digitale verden lig med et køb foretaget i en webshop, men vi synes, det giver rigtig god mening, at betragte begrebet konvertering mere bredt. Vi definerer en konvertering, som en handling en besøgende foretager - en handling som er kritisk for din forretning. Set i det perspektiv, kan konvertering derfor også ske ved fx tilmelding til nyhedsbrev eller andre sign-ups.
Hvis du sælger serviceydelser, konsulentbistand eller lignende, kan du med fordel se på din kunderejse og mere specifikt, hvordan dit website understøtter salget. Sandsynligvis er der på rejsen nogle kritiske touch-points, hvor det er afgørende, at de besøgende agerer på en bestemt måde.
Her giver det rigtig god mening at arbejde med konverteringsoptimering ud fra en analytisk tilgang og se nærmere på data - herunder afvisningsprocenten - som 'sladrer' om dit websites evne til at understøtte dine salgsmål. Læs mere om leadgenerering og konvertering
En høj afvisningsprocent behøver ikke være negativt
Som nævnt, er en høj afvisningsprocent ikke altid negativt. Det kan også betyde, at brugerne finde præcist det, de leder efter og derfor ikke behøver at klikke videre. Har du fx en blog med mange faste læsere, vil afvisningsprocenten ofte være høj, da de faste læsere kun kommer for at læse det nyeste blogindlæg.
Har du derimod en webshop, må afvisningsprocenten helst ikke være for høj, da du naturligvis ønsker, at brugerne finder vej helt frem til kassen. Som nævnt vil nogle sider naturligt have en høj afvisningsprocent, og her er det vigtigt også at se på, hvor lang tid en besøgende har brugt på siden. Hvis de besøger siden, læser hele artiklen eller blogindlægget til ende uden at foretage sig yderligere, er en høj afvisningsprocent i dette tilfælde jo ikke nødvendigvis dårligt. Der er dog stadig mulighed for optimering ved fx at arbejde med social sharing og at indbyde til dialog i kommentarfeltet eller anden interaktion med dit indhold. Læs hvordan du forbedre afvisningsprocenten senere i artiklen.
Hvad er en god afvisningsprocent?
En god afvisningsprocent også kaldet bounce rate afhænger meget af hvilken type website, der er tale om. En gennemsnitlige afvisningsprocent ligger i følge Search Engine Journal på mellem 41-55 %.
Afvisningsprocent
- 20 % eller der under = kan tyde på en fejl i dine sporingsdata!
- 21-40 % = meget god!
- 41-55 % = gennemsnitligt
- 56-70 %: højere end normalt
- Over 70 % = meget dårlig!
Afvisningsprocenten i Google Analytics
Afvisningsprocenten finder du i analyseværktøjet Google Analytics. Der er flere steder, hvor afvisningsprocenten fremgår, men generelt kan du se den gennemsnitlige afvisningsprocent for alle sider på startsiden.
Afvisningsprocenten pr. kanal/trafik
Det kan være interessant at gå et spadestik dybere og se på, om der er specifikke kanaler, hvor afvisningsprocenten afviger fra gennemsnittet. I sidemenuen under: Anskaffelse> Al trafik> Kanaler, finder du en oversigt over de forskellige kanaler, der leder trafik til dit website.
Er afvisningsprocenten fx høj på trafik, der kommer fra en organisk søgning, kan du med fordel arbejde med de forskellige tags, der forbedre din snippet – dvs. din visning på Googles søgeresultatside. Formålet med denne øvelse er at gøre din snippet mest mulig retvisende i forhold til det indhold, som du linker til.
Hvis der er overensstemmelse med de forventninger, som søgerne får fra din snippet, og det indhold de møder, vil de med større sandsynlighed interagere med andet relevant indhold på din side, og derved falder din afvisningsprocent.
Afvisningsprocenten på indholdsniveau
Afvisningsprocenten for de enkelte artikler og sider, finder du i sidemenuen: Adfærd> Webstedsindhold> Alle sider
Her får du en oversigt over alle siderne og mulighed for at sortere dem efter afvisningsprocenten. Du kan selvfølgelig kun se afvisningsprocenten for de sider, der rent faktisk har haft besøg.
Når du vurderer, hvor vidt afvisningsprocenten på en enkelt side er god eller mindre god, må det som beskrevet i afsnittet om konvertering, altid være i forhold til det konkrete mål du har med siden.
Ligegyldigt om din afvisningsprocent er høj eller lav, er der som regel plads til forbedringer. Husk på, det er en on-going proces at optimere dit indhold og give de besøgende den bedste brugeroplevelse - som minimum bedre end den, de oplever hos dine nærmeste konkurrenter.
Men det ER arbejdet værd, for du giver samtid dit website de bedste forudsætninger for en god Google-ranking.
I det følgende får du nogle helt konkrete tips til at forbedre din afvisningsprocent.
3 simple råd til at forbedre afvisningsprocenten
- Hold designet simpelt
- Kommuniker kun de vigtigste informationer
- Fokuser på tydelige og klikbare elementer
Hvordan forbedres afvisningsprocenten?
Når du vil forbedre din afvisningsprocent, så start med at se nærmere på de sider og kanaler, der har en høj afvisningsprocent. Nogle af dine sider har en naturlig høj afvisningsprocent, såsom siden med cookie- og persondatapolitik, og den skal du derfor ikke lægger de store kræfter i.
Der er også visse kanaler fx sociale medier, der kan have en tendens til at have en højere afvisningsprocent. Det hænger sammen med den kontekst brugeren befinder sig i, når de klikker på et link til dit indhold.
Sociale medier benytter vi os i stor stil af i de små pauser i hverdagen. Når vi venter på bussen, de sidste 5 min. af frokostpausen - ja endda i toiletpausen!
På social medier bliver vi ind imellem fristet af et opslag og klikke på linket til artiklen. Men sandsynligheden for at vi bliver hængende og ser andet indhold, er begrænset af den knappe tid og det faktum, at målet var at udfylde ventetiden eller pausen med opdateringer i newsfeedet, som vi også vender tilbage til umiddelbart efter at have læst artiklen. Læs artiklen om de mest populære sociale medier
Konteksten og motiverne for at klikke ind på dine sider er altså helt afgørende, når du analyserer årsagen til en høj eller lav afvisningsprocent.
Se først på de kritiske sider
På sider med en høj afvisningsprocent, kan du evt. prioritere indsatsen i forhold til, om siden indeholder forretningskritiske CTA'er eller konvertering.
På en side med konvertering, hvor de besøgende skal trykke køb, tilmeld eller anmode om at blive kontaktet, vil en høj afvisningsprocent være yderst kritisk og det sted, hvor du allerførst bør fokusere din indsats.
Der kan være mange forskellige årsager til, at en besøgende bouncer allerede på første side, og det tager gennemsnitligt en besøgende under 5 sekunder at vurdere, om dit site er værd at bruge tid på. På bare 5 sekunder konkluderer vi altså, om der er sandsynlighed for at finde de svar, som vi søger og hvorvidt, det vil blive en vanskelig opgave.
Derfor er din første opgave, når du vil forbedre en sides afvisningsprocent, at stille dig selv disse spørgsmål:
- Hvad ønsker jeg, den besøgende skal gøre, når personen lander på siden?
- Hvilke informationer er nødvendige at kommunikere til den besøgende, for at personen vil foretage den ønskede handling?
Det handler altså i høj grad om at forstå de besøgendes motiver for besøget og samtid feje tvivlsspørgsmål og skepsis af banen og med et simpelt design kommunikere de vigtigste informationer.
Tydelige CTA felter i kontrastfarver, er også med til at forbedre afvisningsprocenten, fordi vi hurtigt afkoder designet og intuitivt handler derefter.
Krydslinks til andet indhold
Har du andet indhold på sitet, der er i samme boldgade eller på anden måde kan være relevant i forhold til brugerens søgeintention, så indsæt et link og en teaser. Et enkelt klik til en anden side på dit site, vil påvirke bounce raten positivt.
God sidetitel og metabeskrivelse
Som nævnt, er det vigtigt at sidetitlen og metabeskrivelsen (den titel og tekst der vises, når man søger på Google) stemmer overnes med det indhold, du har på sitet. Meta beskrivelsen er en salgstekst for dit website, og hvis du prøver at sælge noget, der ikke passer, giver ofte bagslag – både i forhold til afvisningsprocenten men også i forhold til din Google-ranking.
Tilbyd noget
Et godt tip til at få brugerne til at blive på dit website, er ved at tilbyde dem noget ekstra. Det kan fx være et sign up til nyhedsbrev, download af en gratis e-bog eller noget helt tredje.
Undgå en lang load-time
Brugerne er utålmodige og gider ikke vente på, at websitet er loadet. Tjek dit websitets hastighed med Google PageSpeed Insights, der også kommer med forslag til, hvordan du kan forbedre hastigheden.
Skriv klare tekster
Kondenser dine tekster, så du kun har relevant indhold på siden. Teksterne må gerne være lange, de skal blot være relevante og sat op på en læsevenlig måde. Vælg en skrifttype og fontstørrelse der er let læseligt, og overskrifter der fanger brugerens opmærksomhed.
Optimer navigationen
Overvej din indholdsarkitektur og navngiv menupunkter, så de er sigende for indholdet man lander på. Det er vigtigt, at sitet er nemt og intuitivt at navigere i og placer felter som ”login” og ”søgefeltet” i øverst højre hjørne, hvor det er naturligt for brugerne at se efter disse funktioner.