analytics.jpeg

Hvad er en afvisningsprocent?

Afvisningsprocenten er som en svingdør!

Visuelt kan afvisningsprocenten sammenlignes med en svingdør, hvor procentsatsen er et udtryk for hvor mange, der går ind ad svingdøren men aldrig når butikken. De sætter et kortvarigt fodaftryk på matriklen, men fortryder og tager turen med svingdøren ud igen.

Afvisningsprocent og bounce rate er to begreber for nøjagtigt det samme – altså den procentvise andel af besøgende, som forlader dit website uden at interagere med indholdet. Det siger sig selv, at det er der ikke meget økonomi i for dig og din forretning.

Helt overordnet gælder det selvfølgelig om at have den lavest mulige afvisningsprocent, da det sjældent kan betragtes som en succes, at brugerne smutter igen. En høj afvisningsprocent kan dog være mere naturligt for nogle sider – hvorfor, vender jeg tilbage til i et senere afsnit.

Du får også i denne artikel tips til, hvor du finder oplysninger om dine afvisningsprocenter, og hvad du konkret kan gøre for at forbedre dem.

Artiklen giver dig bl.a. svar på disse spørgsmål

  • Hvorfor er afvisningsprocenten vigtig?
  • Hvad er en konvertering?
  • Er en høj afvisningsprocent forkert?
  • Hvor bor afvisningsprocenten i Google Analytics?
  • Hvordan forbedrer jeg min afvisningsprocent?
  • Hvordan bruger jeg split-tests?

Hvorfor er afvisningsprocenten vigtig?

Afvisningsprocenten er en simpel beregning. Har dit website fx 200 besøgende, hvor 80 af dem kun ser indgangssiden, altså den side de lander på og derefter klikker væk, har du en afvisningsprocent på 40%.

Hver enkel side har således en afvisningsprocent, og netop denne procentsats er en effektiv indikator for, hvor god du er til at fange de besøgendes interesse med dit indhold og hermed annimere dem til at klikke videre på andet indhold.

En lav afvisningsprocent betyder at sitet er 'effektivt' og formår at få de besøgende til at klikke videre og forhåbentlig foretage den ønskede konvertering.

Afvisningsprocenten er ikke kun en god indikator for dig selv i forhold til at optimere dit indhold, så brugeroplevelsen forbedres, men den har også indflydelse på din Google-ranking. Hvad Google-ranking er, kan du læse meget mere om i artiklen SEO - Indholdsmetoden, som også guider dig gennem alt det, du selv kan gøre for at forbedre din ranking - uden at skulle rode i koderne!

Hvad er en konvertering?

En konvertering er for mange i den digitale verden lig med et køb foretaget i en webshop, men personligt synes jeg, det giver rigtig god mening, at betragte begrebet konvertering mere bredt. Jeg definerer en konvertering, som en handling en besøgende foretager - en handling som er kritisk for din forretning. Set i det perspektiv, kan konvertering derfor også ske ved fx tilmelding til nyhedsbrev eller andre sign-ups.

Hvis du sælger serviceydelser, konsulentbistand eller lignende, kan du med fordel se på din kunderejse og mere specifikt, hvordan dit website understøtter salget. Sandsynligvis er der på rejsen nogle kritiske touch-points, hvor det er afgørende, at de besøgende agerer på en bestemt måde.
Her giver det rigtig god mening at arbejde med konverteringsoptimering udfra en analytisk tilgang og se nærmere på data - herunder afvisningsprocenten - som 'sladrer' om dit websites evne til at understøtte dine salgsmål.

Inden for Indbound Marketing metodikken er der to generelle konverteringssteps; fra besøgende til lead og fra lead til kunde. Artiklen om Inbound Marketing og konvertering er endnu i kladdeform, men tilmelder du dig vores inspirationsmail, får du den direkte i din indbakke, med det samme den bliver publiceret.

En høj afvisningsprocent behøver ikke være negativt

Som jeg nævnt, er en høj afvisningsprocent ikke altid negativt. Det kan også betyde, at brugerne finde præcist det, de leder efter og derfor ikke behøver at klikke videre. Har du fx en blog med mange faste læsere, vil afvisningsprocenten ofte være høj, da de faste læserne kun kommer for at læse det nyeste blogindlæg.

Har du derimod en webshop, må afvisningsprocenten helst ikke være for høj, da du naturligvis ønsker, at brugerne finder vej helt frem til kassen. Som nævnt vil nogle sider naturligt have en høj afvisningsprocent, og her er det vigtigt også at se på, hvor lang tid en besøgende har brugt på siden. Hvis de besøger siden, læser hele artiklen eller blogindlægget til ende uden at foretage sig yderligere, er en høj afvisningsprocent i dette tilfælde jo ikke nødvendigvis dårligt. Der er dog stadig mulighed for optimering ved fx at arbejde med social sharing og at indbyde til dialog i kommentarfeltet eller anden interaktion med dit indhold.

Hvad er en god afvisningsprocent?

En god afvisningsprocent afhænger meget af hvilken type website, der er tale om. En gennemsnitlige afvisningsprocent ligger i følge Search Engine Jounal på mellem 41-55 % og jo lavere jo bedre.

Afvisningsprocent

  • 20 % eller der under = tyder på en fejl i dine sporingsdata!
  • 21-40 % = meget god!
  • 41-55 % = gennemsnitligt
  • 56-70 %: højere end normalt
  • Over 70 % = meget dårlig!

Afvisningsprocenten i Google Analytics

Afvisningsprocenten finder du i analyseværktøjet Google Analytics. Der er flere steder, hvor afvisningsprocenten fremgår, men generelt kan du se den gennemsnitlige afvisningsprocent for alle sider på startsiden.

Har du endnu ikke stiftet bekendtskab med Google Analytics, kan du med fordel læse vores Miniguide til Google Analytics, som på tager dig rundt i de vigtigst funktionaliteter og forklarer, hvordan du kan bruge Google Analytics data til at forbedre din digitale tilstedeværelse. (Læs: Miniguide til Google Analytics)

Afvisningsprocenten pr. kanal/trafik:
Det kan være interessant at gå et spadestik dybere og se på, om der er specifikke kanaler, hvor afvisningsprocenten afviger fra gennemsnittet. I sidemenuen under: Anskaffelse> Al trafik> Kanaler, finder du en oversigt over de forskellige kanaler, der leder trafik til dit website.

Er afvisningsprocenten fx høj på trafik, der kommer fra en organisk søgning, kan du med fordel arbejde med de forskellige tags, der forbedre din snippet – dvs. din visning på Googles søgeresultatside. Formålet med denne øvelse er at gøre din snippet mest mulig retvisende i forhold til det indhold, som du linker til.

Hvis der er overensstemmelse med de forventninger, som søgerne får fra din snippet, og det indhold de møder, vil de med større sandsynlighed interagere med andet relevant indhold på din side, og derved falder din afvisningsprocent.

Afvisningsprocenten på indholdsniveau:
Afvisningsprocenten for de enkelte artikler og sider, finder du i sidemenuen: Adfærd> Webstedsindhold> Alle sider

Her får du en oversigt over alle siderne og mulighed for at sortere dem efter afvisningsprocenten. Du kan selvfølgelig kun se afvisningsprocenten for de sider, der rent faktisk har haft besøg.

Når du vurderer, hvor vidt afvisningsprocenten på en enkelt side er god eller mindre god, må det som beskrevet i afsnittet om konvertering, altid være i forhold til det konkrete mål du har med siden.

Ligegyldigt om din afvisningsprocent er høj eller lav, er der som regel plads til forbedringer. Husk på, det er en on-going proces at optimere dit indhold og give de besøgende den bedste brugeroplevelse - som minimum bedre end den, de oplever hos dine nærmeste konkurrenter.

Men det ER arbejdet værd, for du giver samtid dit website de bedste forudsætninger for en god Google-ranking.

I det følgende får du nogle helt konkrete tips til at forbedre din afvisningsprocent.

3 simple råd til at forbedre afvisningsprocenten

  • Hold designet simpelt
  • Kommuniker kun de vigtigste informationer
  • Fokuser på tydelige og klikbare elementer

Hvor skal jeg starte?

Når du vil forbedre din afvisningsprocent, så start med at kigge på de sider og kanaler, der har en høj afvisningsprocent. Nogle af dine sider har en naturlig høj afvisningsprocent, såsom siden med cookie- og persondatapolitik, og den skal du derfor ikke lægger de store kræfter i.

Der er også visse kanaler fx sociale medier, der kan have en tendens til at have en højrere afvisningsprocent. Det hænger sammen med den kontekst brugeren befinder sig i, når de klikker på et link til dit indhold.

Sociale medier benytter vi os i stor stil af i de små pauser i hverdagen. Når vi venter på bussen, de sidste 5 min. af frokostpausen - ja endda i toiletpausen!

På social medier bliver vi ind imellem fristet af et opslag og klikke på linket til artiklen. Men sandsynligheden for at vi bliver hængende og ser andet indhold, er begrænset af den knappe tid og det faktum, at målet var at udfylde ventetiden eller pausen med opdateringer i newsfeedet, som vi også vender tilbage til umiddelbart efter at have læst artiklen.

Konteksten og motiverne for at klikke ind på dine sider er altså helt afgørende, når du analyserer årsagen til en høj eller lav afvisningsprocent. En tilpasset Google Analytics rapport kan fortælle dig 

Se først på de kritiske sider

På de sider med høj afvisningsprocent, kan du evt prioritere i forhold til, om siden indeholder forretningskritiske CTA'er eller konvertering.

På en side med konvertering, hvor de besøgende skal trykke køb, tilmeld eller anmode om at blive kontaktet, vil en høj afvisningsprocent være yderst kritisk og det sted, hvor du allerførst bør fokusere din indsats.

Der kan være mange forskellige årsager til, at en besøgende bouncer allerede på første side og det tager en besøgende under 5 sekunder at vurdere, om dit site er værd at bruge tid på. På bare 5 sekunder konkluderer vi altså, om der er sandsynlighed for at finde de svar, som vi søger og hvorvidt, det vil blive en vanskelig opgave.

Derfor er din første opgave, når du vil forbedre en sides afvisningsprocent, at stille dig selv disse spørgsmål:

  • Hvad ønsker jeg, den besøgende skal gøre, når personen lander på siden?
  • Hvilke informationer er nødvendige at kommunikere til den besøgende, for at personen vil foretage den ønskede handling?

Det handler altså i høj grad om at forstå de besøgendes motiver for besøget og samtid feje tvivlsspørgsmål og skepsis af banen og med et simpelt design kommunikere de vigtigste informationer.

Tydelige CTA felter i kontrastfarver, er også med til at forbedre afvisningsprocenten, fordi vi hurtigt afkoder designet og intuitivt handler derefter.

Split-tests giver dig svarene

Med et værktøj som Google Optimize kan du teste forskellige versioner af en side og måle effekten på din afvisningsprocent. Denne øvelse kan fx afklare, hvor på siden et CTA felt konverterer bedst, eller om det er en rød eller grønknap, der får de besøgende til at klikke.

God sidetitel og metabeskrivelse

Som nævnt, er det vigtigt at sidetitlen og metabeskrivelsen (den titel og tekst der vises, når man søger på Google) stemmer overnes med det indhold, du har på sitet. Meta beskrivelsen er en salgstekst for dit website, og hvis du prøver at sælge noget, der ikke passer, giver ofte bagslag – både i forhold til afvisningsprocenten men også i forhold til din Google-ranking.

(Læs: Why to use Sitetitle & Meta description)

Tilbyd noget

Et godt tip til at få brugerne til at blive på dit website, er ved at tilbyde dem noget ekstra. Det kan fx være et sign up til nyhedsbrev, download af en gratis e-bog eller noget helt tredje.

Undgå en lang load-time

Brugerne gider ikke vente mere end 2,5 sekunder, på at websitet er loadet. Tjek dit websitets hastighed med Google Pagespeed Insights, der også kommer med forslag til, hvordan du kan forbedre hastigheden.

Skriv klare tekster

Kondenser dine tekster, så du kun har relevant indhold på siden. Teksterne må gerne være lange, de skal blot være relevante og sat op på en læsevenlig måde. Vælg en skrifttype og fontstørrelse der er let læseligt, og overskrifter der fanger brugerens opmærksomhed.

Læs meget mere om at producere kvalitetsindhold og hvordan du får læserne til at interagere med dit øvrige indhold i artiklen SEO-Indholdsmetoden.

Optimer navigationen

Sørg for at sitet er nemt at navigere rundt på, både på mobil, tablet og desktop. Placer felter som ”login” og ”søgefeltet” i øverst højre hjørne, hvor det vil være naturligt for brugerne at kigge efter disse funktioner.

Relateret indhold